• Luc Chauty (Midwinter) - 2004
  • Vince McAllister (Pentagram) - 2006

Rivers Of Nihil - Criminals
Jaar van release: 2024
Label: Metal Blade Records

-

In gelijke tred met het verscheiden van fysieke promo's - we krijgen tegenwoordig namelijk vrijwel uitsluitend MP3's aangeleverd - is de populariteit van de single als product tanende. Hij heeft, niet in het minst dankzij de populariteit van Googles videoplatform YouTube, plaats gemaakt voor de videoclip. Toch waagt een enkele band zich nog wel aan de vroeger zo geliefde single. Zo ook Rivers Of Nihil met de single Criminals.

Het schijfje is een zogenoemde teaser voor het later te verschijnen album. Het zal het eerste album zijn waarop bassist Adam Biggs de lead vocals voor zijn rekening neemt en het eerste album met gitarist Andy Thomas (ex-Black Crown Initiate). Deze verandering gaat gepaard met een stijlbreuk met het vorige werk The Work (2021). Dat is in het geheel niet erg, want hoewel genoemde plaat muzikaal gezien zeker interessant is, mist het impact. Het loopt niet. Het is de bekende valkuil van de progressieve muzikant: je kunt fantastische toeren uithalen op je instrument, maar uiteindelijk moet je nog wel een leuk liedje schrijven.

Dat de heren heus wel leuke liedjes kunnen schrijven, bewijzen ze met Criminals, dat thematisch draait om de delicate balans tussen misdaad en straf. Het is misschien wel een van de agressiefste tracks die de band ooit bij elkaar gepend heeft. De track opent met een duistere, drukkende baslijn die gepaard gaat met neurotisch gitaargepingel. Als dan de vocalen erop klappen is het techdeathfeest compleet.

Zoals we van het Amerikaanse kwartet gewend zijn, is de track voorzien van de nodige variatie en wordt er flink geëxperimenteerd. Natuurlijk horen we zowel cleane vocalen als grunts in verschillende stijlen en uiteraard speelt de band weer vernuftig met hard-zachtdynamiek. Daarnaast verstaat men de kunst van het weglaten. Een en ander is vakkundig aan elkaar gesmeed.

De track wordt vergezeld van de vorig jaar verschenen singles Hellbirds en The Sub-Oribital Blues, die geheel in lijn zijn met deze track. Als de rest van de te verschijnen plaat ook van dit niveau is, dan hebben we jaarlijstmateriaal te pakken. Dit is een band in topvorm.

1. Criminals
2. Hellbirds
3. The Sub-Orbital Blues