• Sarah Jezebel Deva (Cradle Of Filth) - 47
  • Tauno Nava (Herald) - 49

Gutslit - Carnal
Jaar van release: 2023
Label: eigen beheer

-

Brute death heeft vaak te lijden onder te veel zinloos gebeuk, of het slaat door in complexiteit en technisch vernuft. Hierdoor weet het de aandacht van de gemiddelde metalfan moeilijk vast te houden. Dat is precies waar Gutslit in beeld komt. De brute death van deze heren is veel meer dan alleen sadistische razernij. De formatie combineert een barbaarse ritmesectie, sterk gitaarwerk, brute vocalen en technische flair met uitstekende songwriting en een goede productie.

Gutslit werd vijftien jaar geleden in Mumbai opgericht door bassist Gurdip Singh Narang. Zes jaar zijn verstreken nadat de voorganger Amputheatre (2017) het levenslicht zag. Met die plaat wist de band zich op te werken tot een gevestigde naam en kreeg de formatie bovendien voet aan de grond in Europa. Door de pandemie lag het optreden volledig stil en die tijd is goed benut om ieder aspect verder te ontwikkelen.

Carnal is het derde album van de Indiase deathgrind-act en is een schoolvoorbeeld van brute death op topniveau. Het is een sonische aanval op de zintuigen met een enorme dosis agressie, verpletterende grooves, barbaarse vocalen, gruwelijke teksten en onberispelijke instrumentbeheersing. De muziek, geschreven door gitarist/componist Prateek Rajagopal, grenst aan het technische spectrum, maar nooit zonder het catchy element uit het oog te verliezen. Net als op de voorgaande platen duiken stijlelementen van Dying Fetus, Aborted en Cattle Decapitation op, maar Gutslit brouwt daar een mengsel volgens eigen receptuur van.

De aandacht voor details komt in alles naar voren, zelfs in het fraaie artwork van Kidsquidy. Om het resultaat nog verder omhoog te stuwen, investeren de heren al vanaf de begindagen in een goede productie. Voor de mix en mastering van Carnal is Mark Lewis (The Black Dahlia Murder, Trivium) verantwoordelijk. Wat daarnaast bijdraagt aan het luisterplezier is de terugkeer van frontman Aditya Barve, te horen op het debuutalbum Skewered In The Sewer (2013). Daarmee zijn de pig squeals ook weer terug, want die liet zijn voorganger Kaushal LS op Amputheatre volledig achterwege.

Het zal geen verrassing zijn dat de donkere uithoeken van de menselijke natuur een onuitputtelijke bron van inspiratie vormen. Carnal, letterlijk vertaald vleselijk (wat betrekking heeft op je lichaam, vooral met de gedachte aan seks), baant zich een weg door de verwrongen geest van seriemoordenaars. De sonische aanval wordt geopend met Son Of Sam, David Berkowitz, die zijn daden in de jaren zeventig pleegde in New York. Matriarch vertelt het verhaal van Ed Kemper (met zijn verklaring halverwege het nummer) en Bind Torture Kill dat van Dennis Lynn Rader, alias BTK. De verknipte geest van Jeffrey Dahmer staat centraal in het groovende Altar Of Putridy. De inleidende sample van The Killing Joke is een bekende uitlating van John Wayne Gacy.

Opener Son Of Sam is niet overdreven technisch en de eerste single Matriarch geeft een goede indruk van het album als geheel. Bind Torture Kill (met gastvocalen van Julien Truchan van Benighted) ontpopt zich vrijwel meteen als het favoriete nummer. Het is ook de eerste track waarin de kreten en keelklanken van Aditya Barve een opvallende overeenkomst laten horen met het stemgeluid van Martin Matoušek (Gutalax). Wie in de geschiedenis van Gutslit duikt, zal ontdekken dat dit niet zo toevallig is als dat het lijkt. De bands kennen elkaar van het Obscene Extreme-festival in Tsjechië, waar Gutslit al verschillende jaren acte de présence heeft gegeven.

Bij een track van veertig seconden denk je aan een instrumentaal rustpuntje, maar niets is minder waar. Insidious is een korte, genadeloze track. Brute agressie hoeft niet per definitie te betekenen dat een kolkende massa gitaren je ingewanden aan stukken scheurt. Gutslit bewijst dat je met een donderende ritmesectie ook ongenadig hard kunt toeslaan. Body Snatcher, de titel van een Amerikaanse horrorfilm uit 1945, is een kruipend, angstaanjagend beest dat alles op zijn pad vermorzelt. Ook de afsluiter Primeval, de titel van een sciencefiction-serie over scheuren in de tijd, waardoor monsters uit het verleden naar het heden kunnen komen, is wat tempo betreft iets vergevingsgezinder, maar ook dit is een allesvernietigend zwaargewicht.

Met Carnal heeft Gutslit de lat voor zichzelf weer een stuk hoger gelegd. De nummers zitten goed in elkaar en laten geen kans voorbijgaan om de luisteraar te vermorzelen. De intensiteit van deze genadeloze bak herrie is enorm. In die zin is de speelduur van een half uur echt voldoende. De terugkeer van Aditya Barve zorgt voor meer vocale variatie, wat bijdraagt aan het luisterplezier. Gutslit heeft de release van Carnal in Trutnov gevierd met een optreden op Obscene Extreme 2023. Het zal een kwestie van tijd zijn voor we de band ook op de Nederlandse podia gaan zien.

1. Son Of Sam
2. Matriarch
3. Bind Torture Kill