Night Demon - Outsider
Jaar van release: 2023
Label: Century Media Records

-

De Amerikaanse driemansformatie Night Demon is al ruim een decennium actief. Jarvis Leatherby (bas, zang), Armand Anthony (gitaar) en Dustin Squires (drums) zijn met Outsider toe aan hun derde langspeler. Deze volgt op Darkness Remains uit 2017. De mannen hebben in die periode echter niet stilgezeten, want gedurende die zes jaar werden liefhebbers van traditionele heavy metal verblijdt met vele optredens, een livealbum en een bonte collectie singles. Op Outsider verlegt de band zijn muzikale grenzen enigszins naar de jaren negentig met hier en daar een progressief tintje. In de basis blijft het recept van opgepompte jarentachtigmetal echter overeind.

De acht nieuwe nummers zijn conceptueel verbonden door allerlei Lovecraft-achtige thema's. Op instrumentaal gebied uit zich dat vooral in duistere, onheilspellende melodielijnen en tempowisselingen die de muziek van een doomkarakter voorzien. Na de obligate introductie beukt de titelsong er flink in met energieke gitaar- en zangpartijen. De coupletten zijn pakkend en Leatherbys zang klinkt aangenaam. Het geluid is helder en het gezelschap klinkt uitstekend op elkaar ingespeeld. Bijster ingewikkeld wordt het op muzikaal en tekstueel gebied nergens en van de traditionele metalvormen wordt amper afgeweken. Na een paar minuten wordt de voet van het gaspedaal gehaald om plaats te maken voor een Black Sabbath-achtige break. De afwisseling is aardig, maar de gitaarsolo tijdens deze vertraging voelt wel erg karig aan.

Die titeltrack lijkt een blauwdruk te zijn voor een groot deel van de snellere nummers van de plaat, want ook tijdens Obsidian wordt er tegen het einde op de rem getrapt en ook Rebirth en Escape From Beyond moeten eraan geloven, waarbij Rebirth ook een solo kent die niet fijn voor de dag komt. De tempovertragingen gaan irriteren. Zeker tijdens het energieke, Maiden-esque Escape From Beyond, waarbij de refreinen een vertraging ondergaan. De wilde coupletten vragen om meer, maar de luisteraar zal het moeten doen met melodramatisch gezever op halve snelheid en teksten die net niet binnen de melodielijnen passen. Wat een gemiste kans. De daverende gitaarsolo maakt echter een hoop goed. De traag openende songs Beyond The Grave en The Wrath die toewerken naar een stevige ontknoping werken beter.

Live en op plaat moet Night Demon het vooral hebben van het energieke karakter. Door de constante en soms zelfs onprettige tempovertragingen verliest Outsider aan vaart en slaat de verveling soms toe. Dat de mannen een hoop te bieden hebben, ondanks de veilige muzikale richting, bewijzen zij regelmatig, maar het wil er, net als op voorgaande platen, niet altijd uitkomen. Wederom aangenaam, maar het kan beter.

1. Prelude
2. Outsider
3. Obsidian