• Shannon Larkin (Godsmack) - 57
  • Thorfried (Negator) - 48
  • Wolfgang Rothbauer (Thirdmoon) - 46

Night Demon - Curse Of The Damned
Label: SPV / Steamhammer Records
Night Demon - Curse Of The Damned
Night Demon is een relatieve nieuwkomer aan het heavymetalfront. Ik verwacht niet dat je al lang en breed op de hoogte bent van het bestaan van deze band, maar weet dat her en der de titelloze EP van enkele jaren geleden wel opgepikt is. Het betreft hier een drietal Amerikanen dat proberen het geluid van de new wave of British heavy metal van begin jaren tachtig nieuw leven in te blazen. Net als op de EP doen ze wat dat betreft geen onaardige poging.

Verwacht in elk geval geen muziek à la Iron Maiden of Saxon. Dit drietal heeft het geluid van een drietal en klinkt daarmee een beetje kaal. De snelheid zit er goed in en daarmee lijkt het nog het meest op Diamond Head. Night Demon levert elf compacte en behoorlijk pakkende songs. Daar is uiteraard niks mis mee, maar op een of andere manier klinkt het nogal vrijblijvend. Het lijkt erop dat de band meer bezig is oude helden te vereren dan daadwerkelijk iets eigens te produceren. Neem nou Full Speed Ahead, dat vrij ordinair de openingsriff van Ace Of Spades van Motorhead kopieert. Zo zijn er wel meer voorbeelden. Op originaliteit hoeft niet gerekend te worden, maar een poging tot zou erg fijn geweest zijn.

Let wel dat het nergens slecht wordt. Met The Howling Man heeft Night Demon nog een klein lichtpuntje in huis. Dat is tenminste een leuke track waarbij een goede spanning gecreëerd wordt. Verder verwacht ik dat fans van het genre die snel tevreden zijn, van deze plaat nog flink uit hun dak kunnen gaan. De muziek is niet ingewikkeld en daarmee catchy. Dat heeft zijn voor- en nadelen. Curse Of The Damned heeft bijvoorbeeld met Killer een degelijke, maar daarbij ook vrij saaie track in huis. De zanger zingt weliswaar zuiver, maar Jarvis Leatherby heeft wel duidelijk zijn beperkingen. Ik vind het zelf vrij vlak en de muziek schreeuwt soms om een goede uithaal. Tevergeefs helaas. Night Demon wil zich graag tussen de grote bands scharen, maar ik verwacht niet dat het ooit zover zal komen.

1. Screams In The Night
2. Curse Of The Damned
3. Satan