• Tschibu (Gurd) - 53

• Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022

Atrocity - Okkult III
Jaar van release: 2023
Label: Massacre Records

-

Okkult III is het laatste deel van de trilogie waar Atrocity tien jaar geleden aan begon. Met de eerste plaat in deze serie werden de eerste voorzichtige stappen gezet op weg terug naar de deathmetalbasis. Vijf jaar later zag het tweede deel van dit drieluik het levenslicht. De orkestrale passages en koorzang staan op Okkult II minder op de voorgrond, waardoor de plaat minder symfonisch is dan zijn voorganger. Die lijn wordt nu doorgetrokken op het laatste deel van deze occulte trilogie. Brute agressie staat meer op de voorgrond dan op de voorgangers. Okkult III grijpt je naar de strot en laat niet los voor de laatste noot klinkt.

Alles is uit de kast gehaald voor de grote finale. De bezetting onderging een flinke opfrisbeurt. Naast frontman/producer Alexander Krull zit alleen drummer Joris Nijenhuis nog op zijn plek. Het nieuwe gitaristenduo Micki Richter (Liv Kristine-live) en Luc Gebhardt (Spiral Tower) krijgt versterking van bassist Andre Nasso (ex-Sadist). De bandleden vormen tevens de muzikale bezetting van Leaves' Eyes en de voorliefde voor epische arrangementen en toetsen is echt niet verdwenen. Dat maakt de orkestrale inleiding van opener Desecration Of God wel duidelijk.

Maar liefst vier video's verschenen voorafgaand aan de release en uiteraard bevat ook dit album een aantal gastbijdragen. Voor de duistere sfeer is opnieuw gewerkt met soundengineer Katie Halliday (Saw, Stranger Things). Zij zorgt voor het horrorsfeertje, zoals kauwen van de weerwolf in de slotfase van Lycanthropia. Malicious Sukkubus, de vrouwelijke demon die zich voedt met het zaad van haar mannelijke slachtoffers, bevat gastvocalen van Elina Siirala (Leaves' Eyes) en van Zoë Marie Federoff (Catalyst Crime, Cradle Of Filth). Beide dames ken ik als sopraan, maar dat Zoë Marie ook geweldige grunts in huis heeft, kwam als een aangename verrassing. Haar rauwe stemgeluid tilt het nummer naar een hoger niveau. De orkestratie voor deze track is verzorgd door Jonah Weingarten (Catalyst Crime, Paramyze). Robse Dahn (Minas Morgul, ex-Equilibrium) is te horen in de sterke afsluiter Teufelsmarsch, net als de Australische toetseniste Misstiq (Earth Caller).

De duistere kant van de geschiedenis, met obscure verhalen en mysterieuze plaatsen, vormt de basis voor het concept van de trilogie. Het huiveringwekkende Cypka, met gastvocalen van de Poolse acteur, schrijver en muzikant Igor Górewicz, gaat over seriemoordenaar Józef Cyppek uit Szczecin. Het bedrieglijk catchy Born To Kill handelt over de grote samenzwering van de Schwarze Reichswehr na de Eerste Wereldoorlog, het opwekken van geesten staat centraal in het opzwepende Faces From Beyond en de occulte kant van het Vaticaan en de Orde Van De Tempeliers zijn de inspiratiebron voor het melodieus sterke Bleeding For Blasphemy.

Feitelijk is Okkult III een old school deathmetalplaat die verrijkt is met symfonische elementen en geluidseffecten voor een filmisch karakter. De franje voegt werkelijk iets toe aan het luisterplezier en maakt het album als geheel toegankelijker. De nummers bieden veel variatie en de tegenstelling tussen de tracks is soms groot. Zo zijn het epische Malicious Sukkubus en het eenvoudige, maar sterke Lycanthropia elkaars tegenpolen. Ook Fire Ignites is een lekker opgefokt nummer zonder poespas. Het album als geheel is een voortdurend gevecht tussen vlijmscherpe gitaarriffs, de verpletterende ritmesectie en de brute vocalen aan de ene kant en de comfortabele duisternis die de orkestrale elementen toevoegen aan de andere. De finale biedt geen plaats voor ondermaatse tracks. Als ik een nummer zou moeten noemen dat mij iets minder aanspreekt, dan is het Priest Of Plague en dat is zeker geen slecht nummer.

Atrocity is erin geslaagd om een album te creëren dat zowel de huidige liefhebbers als de fans van het vroege werk zal kunnen bekoren. Waar nummers als Malicious Sukkubus, Teufelsmarsch en Bleeding For Blasphemy zwaar leunen op het symfonische aspect van de Atrocity-sound, bevat de plaat ook een behoorlijke dosis ouderwetse death met Lycanthropia, Fire Ignites en Cypka. Het laatste deel in de Okkult-serie is wellicht het beste album in de discografie van Atrocity. Technisch sterk, hier en daar wat complexer, soms episch, maar overal duister en grimmig. En bovendien is de productie zeer goed. Atrocity legt de lat meteen hoog voor dit jaar.

1. Desecration Of God
2. Fire Ignites
3. Born To Kill