• Ron Welty (The Offspring) - 52
  • Urs Fischer (Felony) - 49

• Jon Zazula (Megaforce Records) - 2022

Written In Blood - Written In Blood
Label: TrollZorn Records

-

Na een afwezigheid van meer dan een decennium, keert ex-God Dethroned-bassist Bert “Beef” Hoving terug in de deathmetalscene met zijn nieuwe band Written In Blood. Het debuut is een album met stevige melodeath. De band bestaat verder uit gitarist Marcel Heutink (More Aeterna), gitarist Jeffrey Zwart (Procreation) en drummer Jos Eggens (ex-Mandator).

Slithering Snakes begint met een gesproken, instrumentaal onderlegde intro. Na deze sfeervolle start slaat de sfeer snel om en het tempo zit er goed in. Kenmerkend zijn de tempo- en ritmewisselingen, die in bijna elke track te horen zijn. Dit maakt de muziek veelzijdig en verrassend. Ook na meerdere luisterbeurten vallen er nog details te ontdekken. Wilde Jacht voert het tempo nog verder op en de vocalen van Hoving geven het nummer een zwart randje. De focus ligt op de melodie, maar de heren overtuigen hier ook met razendsnelle beats en scherpe gitaren. Ook hier blijven drummer Jos en gitaristen Marcel en Jeffrey niet te lang bij hetzelfde tempo en ritme. De balans tussen snoeihard en melodieus is goed te horen in Heathens We Are en Witte Wieven. De agressieve drums, fraaie baslijnen, veelzijdige screams, grunts en growls, en melodieuze gitaren geven elkaar de ruimte.

Return Of The Ancient Gods is een grotendeels instrumentale, sfeervolle track. Het lijkt wel een ontspannende afsluiter na het geweld van de nummers ervoor. Het is een lang nummer en dit is vooral te wijten aan de lange passage van stilte midden in het nummer. Deze stilte wordt door bijna griezelige growls onderbroken. Het is niet de eerste keer dat vocalen zoals deze gebruikt worden, maar bij Wilde Jacht, Ghouls In The Forest en Heathens We Are past het bij het heidense thema. Bij Return Of The Ancient Gods voegt het niet veel toe. Enkel het mooie instrumentale nummer als afsluiter was genoeg geweest.

Ondanks de verwarrende afsluiter is het wel een sterk debuutalbum. Door het melodieuze karakter is het redelijk toegankelijk, al worden snoeiharde deathmetalpassages de rug niet toegekeerd. Vooral de variatie en tempowisselingen zijn erg goed uitgevoerd en houden de aandacht goed vast. Het is duidelijk dat Written In Blood bestaat uit ervaren muzikanten en het een goed debuutalbum is.

1. Slithering Snakes
2. Written In Blood
3. Germanic
4. Wilde Jacht
5. Ghouls Of The Forest
6. Thrown Into The Bog
7. Witte Wieven
8. Heathens We Are
9. Return Of The Ancient Gods

Reviewer: Tanya
Toegevoegd: 8 december 2022

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2023 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.