• Matthias "Metalmachine" Liebetruth (Running Wild) - 52
  • Vincent Poliquin (Icewind) - 39
  • Zoltán Maróthy (Ossian) - 55

Violet Cold - Səni Uzaq Kainatlarda Axtarıram
Label: Eigen Beheer

-

Wie dit webzine de laatste jaren een beetje heeft gevolgd, heeft kunnen merken dat ik op zijn zachtst gezegd nogal lyrisch kan worden bij de release van een nieuw Violet Cold-album. Dit eclectische eenmansproject uit Azerbeidzjan heeft sinds de release van het debuutalbum Desperate Dreams (2015) een soort schokgolf in mijn hersenen ontketend. De volstrekt unieke sound, waarin black metal, shoegaze en synthwave een synthese aangaan die de som der delen volledig ontstijgt, heeft een aantal meesterwerken opgeleverd die nog steeds in mijn geheugen gegrift staan.

Het vorig jaar verschenen, dappere Empire Of Love (2021) vormt samen met dat magische debuut en het eveneens magistrale kOsmik (2019) het absolute hoogtepunt uit het inmiddels gigantisch uitdijende oeuvre van Emin Guliyev, de persoon die verantwoordelijk is voor al dit fraais. Nog nauwelijks bekomen van het vorige meesterwerk blijkt dat begin dit jaar alweer een opvolger gereed is. S?ni Uzaq Kainatlarda Axtariram is Azerbeidzjaans en betekent zoveel als “ik ben op zoek naar je in verre universums”. Dat klinkt alvast goed. Laat de kosmische trip maar beginnen!

Het korte Venus, dat als intro dient, probeert de luisteraar in ieder geval al in hogere sferen te krijgen. De zalvende, opbeurende keyboards zijn direct herkenbaar. De eerste ‘echte’ track is meteen de vreemdste eend in de bijt. Shoegaze Rave combineert drum ’n bass met een shoegazeriff, blackmetalscreams en wat vage keyboardklanken op de achtergrond. Maar waar de combinatie van stijlen vaak fantastisch uitpakt bij Violet Cold, is het begin van dit nummer nogal schrikken. De zenuwachtige drumsamples vloeken behoorlijk met de overige invloeden, waardoor de track nogal onsamenhangend is.

Met Immersive Collapse en Getma opereert Violet Cold op vertrouwdere wijze door euforische keyboardlijnen te combineren met gruizige riffs in een nevelige wolk van optimisme. Tegelijkertijd zijn het allebei nummers die kwalitatief een stuk minder spannend zijn dan het eerdere materiaal van Guliyev. Artificial Love kabbelt ook maar wat ongeïnspireerd voort – en ook afsluiter Demise is muzikaal gezien minder interessant dan de vorige releases. Daardoor voelt deze plaat vooral als een overblijfsel van oude B-nummers die het niet hebben gehaald op eerdere albums.

Na amper een half uur is S?ni Uzaq Kainatlarda Axtariram al afgelopen – sneller dan het je lukt om de titel goed uit te spreken. Natuurlijk is de stijl van Violet Cold nog steeds uniek en verdient deze band wat mij betreft alle mogelijke lof, maar deze plaat is toch wel erg teleurstellend, zeker wanneer we die afzetten tegen het vele fraais waar Guliyev ons eerder op heeft getrakteerd. Noblesse oblige!

1. Venus
2. Shoegaze Rave
3. Immersive Collapse