• Matthias "Metalmachine" Liebetruth (Running Wild) - 52
  • Vincent Poliquin (Icewind) - 39
  • Zoltn Marthy (Ossian) - 55

Wolverine - A Darkened Sun
Label: Sensory Records

-

Wolverine-bassist Thomas Jansson is gefascineerd door de fimmakerij. Toen drummer Marcus Losbjer jaren geleden met een paar muzikale ideen aanklopte die zich voor een soundrack leenden, ontstond het idee om een dystopisch concept-album te maken. Hoewel de andere bandleden in eerste instantie niet zo enthousiast waren, is het eind 2020 toch gekomen tot een prijzen winnende, korte film. Weliswaar geen futuristische dystopie, maar een kortere, hedendaagse, melancholische kortfilm. Destijds verscheen de digitale audioversie. Recentelijk is de muziek ook op vinyl beschikbaar gekomen.

A Darkened Sun vertelt het verhaal van een eenzame, jonge vrouw. Ze realiseert zich dat ze een deel van zichzelf is verloren doordat ze altijd maar aan de verwachtingen van de buitenwereld heeft willen voldoen. Uiteindelijk wordt ze gedwongen om zichzelf te confronteren met wie ze echt is. Het verhaal loopt lineair door de vier tracks heen.

Vanzelfsprekend is de muziek filmisch en wat rustiger dan we van de progmetalformatie gewend zijn. Het is vooral progrock wat de klok slaat, met daarin een belangrijke rol voor cinematisch toetsenwerk. Modern, maar met elementen die herinneren aan de jaren zeventig en tachtig. Dat hoor je met name terug in het toetsenwerk en de zang in Phoenix Slain.

Zoals we van Wolverine gewend zijn, bieden de Zweden ook dit keer kwaliteit. Of het nu de hypnotiserende, zware riff of het memorabele refrein in het emotionele The Breach is, de ervaren muzikanten leveren vakwerk. Andere voorbeelden zijn de gitaarsolo en het gebruik van authentieke toetsinstrumenten in Phoenix Slain. En luister eens hoe goed de pianoakkoorden, de zanglijn en het melancholische gitaargetokkel in het ingetogen Dead As The Moon op elkaar aansluiten. Jammer genoeg sluit de ep minder overtuigend af met het progressieve Hibernator.

Met de film erbij is de audio op de achtergrond natuurlijk het meest geslaagd, maar ook zonder beelden is A Darkened Sun een fijne ep. Het kost wel de nodige luisterbeurten om de nummers te kunnen onthouden. Dat is dan ook de voornaamste kritiek op veel werk van de Zweedse proggers. Tegelijkertijd weten ze op een intrigerende manier stijlen uit verschillende decennia bijeen te brengen tot een samenhangend, en in dit geval tevens filmisch geheel.

1. Phoenix Slain
2. The Breach
3. Dead As The Moon
4. Hibernator

Toegevoegd: 7 april 2022

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn 2001-2022 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.