Persefone - Metanoia

-

In 2017 stond Aathma van Persefone in veel jaarlijstjes van liefhebbers van progressieve metal. En terecht, want hoewel die vijfde full-length van de zeer vaardige muzikanten uit Andorra aan de lange kant is, blijft deze plaat intrigreren, ook na meerdere luisterbeurten. Het succes komt niet uit de lucht vallen, want al vanaf het debuut Truth Inside The Shades (2004) maken de heren uit het dwergstaatje een positieve indruk. Dat eerste album werd ter ere van het vijftienjarig jubileum dan ook opnieuw opgenomen en in 2020 uitgebracht. Met Metanoia is er weer een collectie nieuwe nummers.

Op deze zesde reguliere full-length gaat de ongewijzigde line-up verder met waar deze goed in is: progressieve metal maken in het straatje van Dream Theater, Cynic, Allegaeon, Scar Symmetry en in mindere mate Obscura. Wat je te wachten staat zijn snelle gitaarloopjes, tempoveranderingen, een wisseling van kenmerkende, tegen metalcore aan hangende extreme en meer reguliere cleane vocalen. Daarnaast zijn er meer dan in de voorgaande jaren kalme passages vol dramatiek. Dat alles in complexe songs die meerdere luisterbeurten vergen.

Het progressieve sextet wil tegelijkertijd zijn grenzen verleggen. Zowel de contrasten tussen hard en zacht als donker en licht zijn groter dan op voorgaande albums. Daarnaast zijn de tracks grootser en filmischer dan voorheen. Voorbeelden daarvan zijn het instrumentale Consciousness Pt. III (een vervolg op de eerste twee delen die op Spiritual Migration uit 2013 staan), het zeer fraai opgebouwde Leap Of Faith en Merkabah, dat een prachtige climax heeft. In die tracks worden, net als in het afsluitende drieluik Anabasis, veelvuldig elektronica en orkestraties ingezet. Die zorgen voor een sterkere emotionele connectie, zeker tijdens het indrukwekkende einde van Consciousness Pt. III, Anabasis Part I en het Anathema-achtige Anabasis Part III.

Hoewel er meer ruimte is voor rustige stukken en melodie, beukt Persefone er hier en daar er flink op los. Luister maar eens naar Katabasis, waarin de technische riffs op zevensnarige gitaren je om de oren vliegen. In Architecture Of The I worden daar nog eens elementen uit de fusion aan toegevoegd. Steffen Kummerer van Obscura is met zijn gitaarspel te gast in Anabasis Part II, maar zijn rol valt net als die van Angel Vivaldi niet op.

Uit diezelfde track blijkt dat de zangkwaliteiten van frontman Marc Martins Pia en toetsenist Miguel Espinosa zijn verbeterd. Hoewel Persefone geen Persefone zou zijn zonder de kenmerkende, met veel bezieling gebrachte extreme vocalen van Pia, is het de heldere zang van Espinosa die een positievere indruk achterlaat. Dat blijkt uit de Soen-achtige passage in Aware Of Being Watched en het memorabele refrein van Merkabah. Daarnaast zijn er prima bijdragen van de gastvocalisten Einar Solberg (Leprous) en Merethe Soltvedt (Two Steps From Hell).

Net als op de vorige platen spat de ambitie op Metanoia ervan af. Het technische niveau ligt elke langspeler weer een stukje hoger. Alle details bespreken zou een heel dik boekwerk opleveren, dus we volstaan hier door specifiek het drum-, toetsen- en gitaarwerk te complimenteren. Soms is het technische spel wat te veel van het goede, maar de Andorrezen vinden, zeker in vergelijking met Aathma, een betere balans. Dat doen ze zowel in de contrasten tussen snelle metalpassages en tragere, melodieuze stukken als in de compactere speeltijd en het laten ademen van de muziek.

Metanoia is een album dat in eerste instantie minder snel pakt als zijn voorganger, maar na meerdere luisterbeurten juist een steeds overtuigender geheel vormt. Persefone heeft zowel op het gebied van songwriting als technische uitvoering duidelijk progressie geboekt. Met name de filmische kant van de muziek is heel sterk uitgewerkt. De mannen uit Andorra doen het wat vaker dan voorheen rustig aan en dat pakt prima uit. Wat dat betreft ziet de toekomst er positief uit. Net als Aathma zou Metanoia wel eens in veel jaarlijsten terug te vinden zijn.

1. Metanoia Ft. Einar Solberg
2. Katabasis
3. Architecture Of The I