Issa - Queen Of Broken Hearts
Label: Frontiers Music Srl

Issa - Queen Of Broken Hearts

Even voorstellen: Isabell Øversveen, beter bekend onder haar artiestennaam Issa. De Noorse zangeres zong in verschillende coverbands voordat ze in 2010 haar solodebuut Sign Of Angels uitbracht. Daarna verschenen er nog vier albums van de in York woonachtige frontvrouw, waarop ze experimenteert met verschillende stijlen, zoals poprock en classic rock.

Anno 2021 keert ze terug naar de wat stevigere sound van het debuutalbum. Steviger wil in dit geval zeggen dat de gitaarsound wat prominenter is (Die For A Life With You). Dat terwijl de nieuwe collectie ook wat symfonischer is dan de vorige. Gemene deler is dat Issa, geboren in de jaren tachtig, maar vooral opgegroeid met muziek uit de jaren negentig, melodieuze rock laat horen die geïnspireerd is door de eighties, met name Vixxen en Heart. De progressieve elementen waarover de promotiecampagne rept, zoek je met een vergrootglas (Derive).

Het levert een degelijke plaat op met een paar uitschieters. Openingstrack Angels Calling is direct het beste visitekaartje. Het is opgebouwd rond opbeurend toetsenspel en geweldige zanglijnen. Je zingt het memorabele refrein al tijdens de eerste luisterbeurt mee. Blue is na vier rockers een ballad, waarin de zang van Øversveen het beste tot zijn recht komt. Waar de vocalen in de stevige passages soms uit de tenen moeten komen, kan ze hier wat meer articuleren en variëren. The Way Out bevat een gothic touch en brengt de bijdragen van de muzikanten het sterkste samen. Ook I’m Here To Stay en het titelnummer behoren tot de sterkere composities.

De instrumentatie staat volledig in dienst van de zang. De nummers zijn geschreven door Frontiers Music-baas Serafino Perugino, met hulp van James Martin en Issa zelf. De uitvoering door gitarist Simone Mularoni, bassist Andrea Torricini en drummer Marco Di Salvia is professioneel. Met name het gitaarwerk valt een aantal keer in positieve zin op. Het zorgt voor een wat steviger geluid dan de standaard poprock. Ook zijn er enkele solo’s, maar die vallen niet op. Dit in tegenstelling tot het drumwerk in Without Love.

Queen Of Broken Hearts is een fijn, melodieus rockalbum met een zeer sterke start en een tweede helft die nauwelijks opvalt. Niet meer en niet minder. Je mist er weinig aan als je het niet in huis haalt, maar het misstaat ook zeker niet in je collectie. Verwacht geen originele muziek, maar degelijke, op AOR gebaseerde melodieuze rock, die makkelijk in het gehoor ligt. Het is wat steviger dan de gemiddelde plaat in dat genre, waardoor fans van onder meer Battle Beast mogelijk geïnteresseerd zijn. Issa wint met deze zesde soloplaat geen hoofdprijs, maar zal haar eigen fans ermee tevredenstellen en wat nieuwe liefhebbers aantrekken, en dat is ook winst.

1. Angels Calling
2. The Way Out
3. The Night It Rained Forever