• Ozzy Osbourne (Black Sabbath) - 74

• Ian McLagan (Faces) - 2014
  • Scott Weiland (Stone Temple Pilots) - 2015

Dragony - Viribus Unitis
Label: Napalm Records

Dragony - Viribus Unitis

De Oostenrijkse metalformatie Dragony blijft voor het vijfde studioalbum dicht bij huis. Op voorgaande platen liet de band zich inspireren door He-Man, Game Of Thrones en andere populaire fantasy- en sciencefictionverhalen. Op Viribus Unitis duikt het sextet in de geschiedenis van de Habsburgdynastie en geeft het daar een flinke twist aan. Met verhalen over zombiekeizerin Sisi en keizer Cyberpunk Joseph maakt Dragony de overstap naar een nieuw label en keert de groep in een ruiger jasje terug naar zijn wortels door zich toe te leggen op conceptalbums.

In muzikaal opzicht behelst die koersverandering echter niet zoveel. De heren klinken iets ruiger dan voorheen. Mogelijk houdt dat verband met de samenwerking met Sabaton-lid Tommy Johansson, die mee heeft geschreven aan een deel van het materiaal. De muzikale richting houdt echter nog altijd het midden tussen symfonische metal met veel glorieuze, orkestrale partijen en heerlijk galopperende power metal. Verwacht dan ook flink wat bombast, pakkende melodielijnen en sfeervolle, harmonieuze samenzang.

Overeenkomsten zijn er met bands als Dark Moor, oude Helloween en met het eerder genoemde Sabaton. Hoewel de muziek op Viribus Unitis iets meer overeenkomsten is gaan vertonen met de programmatische muziek van deze Zweden, heeft Dragony gelukkig wel het eigen karakter weten te behouden en zijn de invloeden op enkele songs na (Love You To Death, Battle Royale) bescheiden. Wel is er ook in de muziek van de Oostenrijkers een herwaardering te ontdekken voor de popmuziek van de jaren tachtig met veel synthesizers en geluidseffecten (Made Of Metal (Cyberpunk Joseph) en het zeer matige refrein van Legends Never Die), maar deze is stukken beperkter dan bijvoorbeeld het geval is bij Battle Beast en Beast In Black.

Dragony heeft vooral het eigen geluid verfijnd en verhard en borduurt daarmee voort op wat de mannen ook al kundig deden op Masters Of The Multiverse. De muziek mag dan niet altijd even origineel zijn, maar pakt wel direct en wordt goed uitgevoerd. Bovendien zijn er tal van details te ontdekken die de songs van wat extra's voorzien, bijvoorbeeld de aardige uithalen en tweede stem tijdens Made Of Metal (Cyberpunk Joseph). Dragony onderscheidt zich echter nog altijd het meest door het ietwat androgyne stemgeluid van frontman Siegfried Samer. Met zijn warme klanken bezingt hij op gepassioneerde wijze de avonturen van de hoofdrolspelers in de fictieve Oostenrijkse geschiedenis. Hij wisselt in zijn stem moeiteloos tussen heroďek, dramatiek en romantiek. Alles valt op zijn plaats wanneer die mooie zanglijnen worden aangevuld met pompeuze orkestrale partijen en virtuoze gitaarsolo's.

Hoewel het zestal zich er af en toe wat eenvoudig vanaf maakt met muzikale flauwigheden of welbekende wegen (Golden Dawn), zijn het het positieve karakter van de songs en de kunde waarmee deze worden gebracht die overheersen. Enkele hoogtepunten zijn de titelsong en het epische Magic. Uitschieter is het mooie A.E.I.O.U., waarin Serenity-zanger Georg Neuhauser een gastrol heeft. Het is ironisch dat ruim een eeuw na het einde van het Oostenrijks-Hongaarse rijk deze song er ongetwijfeld voor zorgt dat op Europese festivals de leus "Austriae est imperare orbi universo" wordt gebruld. Als extraatje sluit de groep af met de ode aan Wenen: Haben Sie Wien Schon Bei Nacht Gesehn. Een alleraardigste afsluiter voor een aangename powermetalplaat. Deze zal de (cyberpunk)geschiedenisboeken niet ingaan om zijn originaliteit, maar biedt veel vermaak.

Traclist:
1. On The Blue Danube
2. Gods Of War