• Shane Embury (Napalm Death) - 55
  • Tim Yeung (Hate Eternal) - 44

Dragony - Legends
Jaar van release: 2012
Label: Limb Music Products

Dragony - Legends

Het debuut Legends van de Oostenrijkse zesmansgroep Dragony was in eigen land al verkrijgbaar sinds eind 2011. Na een deal met Limb Music zijn zij er ook klaar voor om met hun true powermetal de rest van de wereld te veroveren. Op dit debuut worden ze bijgestaan door niemand minder dan Ralf Scheepers (Primal Fear), Katie Joanne (Siren’s Cry) en Tom Tieber (Ecliptica). Dat belooft wat.

Na een vreselijk clichématig intro, krijg je als luisteraar powermetal voorgeschoteld die doet denken aan die van eind jarig negentig met ditto productie. Je zou er haast nostalgisch van worden. Het is duidelijk dat de mannen goed geluisterd hebben naar oude Edguy, Primal Fear, Hammerfall en andere bands uit het genre die al enige tijd meedraaien. Het klinkt op zich niet verkeerd, maar met muziek die wat verouderd klinkt zul je wat betreft songs toch wat meer moeten bieden dan dingen die we al zo vaak bij anderen hebben gehoord.

Hoewel het qua stijl weinig variatie biedt, hebben de mannen toch een aantal aardige songs op Legends weten te zetten. Ralf Scheepers zingt een leuk riedeltje mee in het openingsnummer, maar de echte verrassing is halverwege het album te horen in de vorm van The Longest Night. Het begint zoals elke episch nummer van acht minuten met een eigen intro, maar weet daarna al snel te overtuigen door een ijzersterk refrein met een prachtige melodie. De vocalen van Katie Joanne hebben een mooie toegevoegde waarde. Dit is powermetal zoals het klinken moet.

Legends is een aardig debuut geworden, maar in een markt die verzadigd is met bands die hetzelfde soort muziek maken, zul je met iets spectaculairders moeten komen. Desalniettemin is er geen reden om Dragony af te schrijven, aangezien ze op in een aantal songs duidelijk laten horen waar ze toe in staat zijn. Een eventueel volgend album zal moeten uitwijzen of het hier gaat om toevalstreffers of echt talent.

Traclist:
1. Of Legends…
2. Burning Skies