• Paul Michael Stewart (Circle II Circle) - 51
  • Robert Willstedt (Dragonland) - 42
  • Sarah Jezebel Deva (Cradle Of Filth) - 47
  • Tauno Nava (Herald) - 49

Long Distance Calling - How Do We Want To Live?
Label: InsideOut Music

Het gebeurt niet vaak dat een albumtitel aanzet tot nadenken, maar Long Distance Calling doet een poging met de pseudo-filosofische vraag How Do We Want To Live?. Dat is natuurlijk een uitermate goeie vraag om eens te berde te brengen onder het genot van een goeie pot bier. In het kader van de huidige #blm-rellen, -protesten en al wat dies meer zij, is het vraagstuk toevallig ook nog eens erg actueel, maar daar is het de band niet om te doen. Nee, de heren willen het hebben over kunstmatige intelligentie, oftewel artificial intelligence. Dientengevolge vindt u hier en daar verwijzingen naar het thema. Gelukkig doen ze dat zonder volledig op de sci-fi-tour te gaan.

Maar laten we bij het begin beginnen. "Curiosity is a real bastard", poneert de mannenstem in openingstrack Curiosity (Part 1). Ondanks dat nieuwsgierigheid afgeschilderd wordt als een probleem, zijn er ook voordelen. Het nummer vervolgt met een ietwat filosofische beschouwing, zonder per se antwoorden te verschaffen of partij te kiezen. Gelukkig hebben deze oosterburen goed begrepen waar ze om geroemd worden, want al snel worden de stembanden in de hoek gekeild en is het instrumentale post-rock wat de klok slaat. Alhoewel ...

Voor we de diepte in gaan eerst een applaus voor wederom een geweldige prestatie. Chapeau! Zonder dat het een herhalingsoefening is, klinkt How Do We Want To Live? precies zoals u mag verwachten. Strak, spannend, opbouwend, onderhoudend en bovendien geweldig geïnstrumenteerd. Dat kunnen die Duitsers toch goed hoor. Nummers als Hazard en Sharing Thoughts staan gewoon als een huis. Samengevat krijgen we simpelweg ruim vijftig minuten post-rock van de bovenste plank. Zoals altijd schuwen de mannen daarbij de vijf-minutengrens niet. Een knap staaltje vakmanschap. Maar doen ze dat dit keer dan helemaal alleen?

Goede vraag, want laten we eerlijk zijn: De samenwerking met zangers was gewoon niet zo'n daverend succes. De status van tracks als Into The Black Wide Open, Arecibo, The Metulsky Curse (beide versies), Black Paper Places, maar ook recenter werk als Out There is altijd ver buiten het bereik van de instrumentale tracks gebleven. Hoewel ik voor Inside The Flood nog wel een lans wil breken, is het in het algemeen niet meer dan terecht dat deze nummers tegenwoordig niet meer tot de setlist behoren.

Toch waagt de band zich nog aan een vocale samenwerking middels het opzwepende Beyond Your Limits. Ze hebben daartoe hun landgenoot Eric A. Pulverich van de band Kyles Tolone bereid gevonden. En ik moet zeggen, ik ben niet teleurgesteld. De beste man heeft een aardige strot, maar weet zich gelukkig goed te beheersen. Hij zingt in functie van het liedje in plaats van alle aandacht op te eisen. Toegegeven dat er wat gedraaid is aan zijn stem, maar dat geeft het juist in het kader van het albumthema wel wat extra cachet. Hij zet zijn stembanden mondjesmaat in, maar laat de instrumenten het grootste werk doen en dat werkt wonderwel best aardig.

Maar dat is niet de enige samenwerking. Om het gevaar van monotonie definitief af te wenden, wordt de band ook in Fail / Opportunity bijgestaan door derden. Hoewel het in post-rock verre van het meest gebruikte instrument is, zal het voor de kenners geen grote verrassing zijn dat de cello uit de kast getrokken wordt. Niet zelden zijn deze mannen te zien geweest in gezelschap van dit fantastische strijkinstrument. Kijk maar naar die live-dvd van vorig jaar, Stummfilm (Live From Hamburg), waarin Luca Gilles als het ware versmolt met de band. Alsof ze nooit wat anders gedaan hadden. Ook in deze track is de cello geen gimmick of mislukt experiment. Het past geweldig.

Maar de heren schoenmakers houden zich bij hun leest. Ze zijn niet vies van een experimentje of twee, maar blijven bij de kern. Zonder in herhaling te vallen, overigens. How Do We Want To Live? is alles behalve een herhalingsoefening om maar weer wat in de schappen te hebben liggen. Heeft u altijd al een zwak voor de band gehad, dan kunt u gerust tot aanschaf overgaan of dit album blindelings aan uw playlist(s) toevoegen op uw favoriete streamingplatform.

1. Curiosity (Part 1)
2. Curiosity (Part 2)
3. Hazard