Helloween & Hammerfall in Tilburg

Op Dynamo Metalfest spelen Death Angel, Dress The Dead, Exodus en Testament uit de Bay Area. Welke song van deze acts of van een band waarbij een lid van de gelegenheidsgroep Bay Area Interthrashional heeft gespeeld, wil jij het liefst op DMF 2022 horen?

D.R.I. – Beneath The Wheel
D.R.I. – The Five Year Plan
Death Angel – Seemingly Endless Time
Death Angel – Thrown To The Wolves
Death Angel – Voracious Souls
Dress The Dead – 1969
Exodus – Bonded By Blood
Exodus – The Toxic Waltz
Exodus – War Is My Shepherd
Forbidden – Chalice Of Blood
Forbidden – Step By Step
Heathen – Death By Hanging
Heathen – Hypnotized
Hirax – Bombs Of Death
Hirax – El Diablo Negro
Machine Head – Davidian
Machine Head – Old
M.O.D. – Get A Real Job
Testament – D.N.R. (Do Not Resuscitate)
Testament – Into The Pit
Testament – Over The Wall
The Boneless Ones – Keg Kept A Flowin'
Toxik – There Stood The Fence
Toxik – World Circus
een andere song van de bovengenoemde bands, namelijk:

Geen concerten bekend voor 19-09-2022.
  • Andrea Ferro (Lacuna Coil) - 49
  • Ian Gillan (Deep Purple) - 77
  • Joey Tempest (Europe) - 59
  • John Deacon (Queen) - 71
  • Marco Coti Zelati (Lacuna Coil) - 47
  • Michael Todd (Coheed And Cambria) - 42
  • Steve Grimmett (Grim Reaper)† - 63
  • Steven Sanders (Spoil Engine) - 46

Novena - Eleventh Hour
Label: Frontiers Records

Novena - Eleventh Hour

Hoewel Eleventh Hour pas het debuut van deze Britse band is, staat er aardig wat ervaring op het cv. Het meest in het oog springend is Haken-frontman Ross Jennings. Wie echter denkt dat dit dan zijn persoonlijke uitlaatklep is om de ideeën die hij bij Haken niet kwijt kan toch wereldkundig te kunnen maken, heeft het mis. Gareth Mason (Slice The Cake), Dan Thornton (ex-The HAARP Machine, ex-No Sin Evades His Gaze), Cameron Spence (Ravenface), Moat Lowe (Slugdge, ex-No Sin Evades His Gaze) en Harrison White zijn namelijk gelijke 'partners in crime'.

De fervente progfan die zijn blik weleens op de Britse eilanden werpt, weet dat deze plaat niet geheel uit de lucht komt vallen. De in 2016 verschenen Secondary Genesis debuut-ep bevat ruim een half uur muzikale ideeën die ingenieus tot drie coherente tracks zijn gebrouwen. Dat is op Eleventh Hour niet anders. De Brexiteers schuwen de lange nummers wederom niet, met als uitschieter afsluiter Prison Walls die zelfs de kwartiergrens overschrijdt. Daarnaast is de enorme muzikale diversiteit op indrukwekkende wijze tot een prachtig amalgaam gesmeed.

De cover toont een klok, die op één minuut voor elf staat. De openingstrack heeft de op het eerste gezicht de ietwat vreemde titel 2258 meegekregen. Het nummer duurt precies één minuut en het tweede nummer draagt de titel 2259. De link met de albumtitel is snel gelegd. En zo zijn er meerdere easter eggs op dit album verstopt.

Een andere opvallende titel is het zevende nummer dat de titel Corazón (Spaans voor 'hart') draagt. Het bijna achtenhalve minuut durende nummer is één van de vele hoogtepunten op het album. De track begint met een Spaanse gitaar, maar gaat al na twintig seconden over op zijn elektrische broertje. Het intro is echter geen halfgeslaagde gimmick. In tegenstelling tot wat we maar al te vaak zien, is dit een introductie tot het fantastisch doorgevoerde thema. Vervolgens spreekt de passie van Latijns-Amerikaanse ritmes en klanken tot het hart. Wat een nummer!

Als het feest nog niet compleet was, wordt het dat wel als net voor de drieminutengrens een Spaanse zangeres uit de kast wordt getrokken. In typerende stijl geeft ze het nummer nog meer cachet. En daar zingt Jennings dan weer overheen. Wat een meesterwerk! En we zijn er nog niet. Nee, we zijn pas halverwege. Binnen enkele maten krijgt u namelijk ook nog een frontale aanval middels grunts te verwerken. Wie dacht dat het dan wel eens tijd zou zijn om te verzanden in een herhalingsoefening, heeft het volledig mis. Er volgt namelijk een intermezzo. Zonder instrumenten. Zonder stemgebruik. Hoe dat dan werkt? Gaat u het zelf maar beluisteren, want ik kom woorden tekort.

Dat de combi van totaal uiteenlopende genres niet uitgemond is in een chaotische potpourri van onsamenhangende ideeën, maar tot een coherent geheel gesmeed is, onderschrijft de compositoire kwaliteiten van dit zestal. De nummers gaan alle kanten op, maar hebben een interne samenhang waar je u tegen zegt. Dat is mede te danken aan de geraffineerde constructie en intelligent doorgevoerde thema's. De vernuftig verstopte easter eggs maken deze plaat nog eens extra vermakelijk. Het duurt even voordat alle muzikale informatie verwerkt is, dus neemt u vooral de tijd bij het eieren zoeken. Gun deze plaat zijn rondjes in uw al dan niet virtuele mediaspeler. U zult niet teleurgesteld zijn.

1. 2258
2. 2259
3. Sun Dance