• Steve Shelley (Sonic Youth) - 62

• Max "Mad Max" Varnier (Worship) - 2001
  • Pete Quaife (The Kinks) - 2010

Exhumed - Horror
Label: Relapse Records
Exhumed - Horror
Vroeger was alles beter: de tijd dat er nog niet massaal met mobiele telefoons gefilmd werd tijdens een concert. Dat er überhaupt niemand een telefoon bij zich had als hij of zij op pad was. Even van moeders de vrouw weg en die getrainde stierennek afgieten met gerstenat onder het genot van wat duivelse herrie. Het zijn vaak de bands uit die tijd die bij de oude garde niet kapot lijken te kunnen. Zo schurkte het Amerikaanse Exhumed met zijn debuutalbum Gore Metal (1998) wel verdacht dicht tegen het geluid aan van de Engelse culthelden Carcass. Het schijfje klotsende grafherrie was echter zo overtuigend dat het de gore deathgrind van Exhumed meteen op de kaart wist te zetten. Pieken en oogsten op het juiste moment heet dat. Met Horror trekt het gezelschap je weer mee terug in de tijd en dat zal voor velen goed aanvoelen. Aandacht ook voor het heerlijke, oldschool artwork.

Met Exhumed aan het stuur is het gegarandeerd bloed aan de muur. Het gehalte dood en verderf in de songtitels liegt er niet om. Het gezelschap zaagt er in een krappe vijfentwintig minuten vijftien nummers doorheen. En waar de Amerikanen er op het recentere werk een modernere productie op nahielden, is Horror weer doordrenkt in een ouderwets sudderend bloedsausje. Unsound, Scream Out In Fright en Clawing zijn enkele voorbeelden waarbij er louter hakken en zagen geldt. Ratelende drums en zwaar doch uptempo gitaargeweld is wat de klok slaat. De vocale wisselwerking tussen Matt Harvey en Ross Sewage is weer een krachtig wapen in de muzikale strijd. Het roept ouderwetse herkenning op die de smerige twist terugbrengt op zijn vertrouwde plek. De vocalen blijven te allen tijden wel verstaanbaar en doen denken aan Gore Metal. De single Naked, Screaming, And Covered In Blood past daar met zijn zwartgallige videoclip eveneens prima tussen.

Daarnaast horen we met The Red Death, het swingende Playing With Fear en het kort en krachtige Rabid ook een meer gedoseerde portie goredeath, waarbij er bewust ruimte is gepakt om breaks en gitaarsolo's toe te passen die zorgen voor wat lucht in het strottenhoofd. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat het met de knetterstrakke uitvoering van Exhumed op deze plaat allemaal gedoogd is. Voor de slachtpartij die de naam Horror heeft meegekregen, gelden geen limietregels. Een naam die naast Carcass ook veelvuldig boven komt drijven, is die van Gorerotted. Maar die kwam pas later kijken natuurlijk.

Hoe compact het album ook is, des te beter lijkt de terugkeer naar het oude sound van Exhumed op zijn plaats te vallen. De boodschap is duidelijk en op de uitvoering is simpelweg niets af te dingen. Goed dat Matt Harvey de tijd heeft genomen om zijn andere band Gruesome weer even te laten voor wat het is, en in te zetten op een solide pot beukende metal met een vette knipoog richting de grondleggers in het genre. Hoewel Gruesome dat met Death natuurlijk ook doet. Horror is in ieder geval oude jongens krentenbrood!

1. Unsound
2. Ravenous Cadavers
3. Scream Out In Fright