• Randy Rhoads (Ozzy Osbourne)† - 65
  • Tim Roth (Into Eternity) - 46

• Huddie "Lead Belly" Ledbetter - 1949

Steel Panther - Heavy Metal Rules
Label: The Orchard Music

Steel Panther - Heavy Metal Rules

Heavy Metal Rules, dat hoef je aan geen enkele lezer van dit e-zine uit te leggen. Het is de titel van de vijfde langspeler van de glammetalband Steel Panther, de groep die vooral bekendstaat vanwege zijn uitgesproken teksten over vrouwen, drugs, feesten, seks en alle lichaamsdelen die daarbij komen kijken. Geliefd, gehaat, politiek incorrect, niet true, over het randje of bijzonder scherp; het zijn enkele van de labels die je op dit viertal kunt plakken. De mannen zelf halen hun schouders ervoor op en feesten door alsof de wereld morgen stopt met draaien.

Dat doen zij met negen nieuwe songs. De openingstrack, Zebraman, is namelijk een tekstfragment uit de cultdocumentaire Heavy Metal Parking Lot (1986), waarin een jongeman in een strak zwartwit tenue zijn liefde uitspreekt voor metal. All I Wanna Do Is Fuck (Myself Tonight) is een traditioneel, snel Steel Panther-nummer met snerpende gitaren, dynamisch drumwerk en flitsende uithalen van zanger Michael Starr. Het is een prima voorbeeld van door de jaren tachtig geïnspireerde glam metal. In diezelfde categorie passen ook I'm Not Your Bitch en Fuck Everybody.

Het voorgaande album Lower The Bar (2017) speelde met veel van dit soort songs op veilig. Heavy Metal Rules kent meer afwisseling. Dat pakt soms goed uit met de door bluesinvloeden doorspekte titelsong, waarin de tekst van Zebraman nog eens wordt herhaald, en de serieuzere, akoestische ballad I Ain't Buying What You're Selling. Op andere momenten zijn de pogingen om divers te klinken echter minder geslaagd. Voorbeelden daarvan zijn de zeikerige melodieën van de coupletten uit Let’s Get High Tonight en Sneaky Little Bitch.

Ondanks dat maakt Heavy Metal Rules als geheel een sterkere indruk dan de vorige twee platen. Het musiceren is dik in orde en het merendeel van de nummers zit goed in elkaar. Hoewel de teksten overlopen van de onderbroekenlol, weet het viertal ook serieuzere thema's aan te stippen zoals verslavingen en de dubbele moraal tussen man en vrouw (Always Gonna Be A Ho). Het mag dan af en toe goedkoop scoren zijn met bijvoorbeeld Gods Of Pussy, de ongegeneerde pretmetal slaat aan. Dat is ook niet gek met het puike gitaarwerk van de laatstgenoemde song. Een prima plaat.

1. Zebraman
2. All I Wanna Do Is Fuck (Myself Tonight)
3. Let's Get High Tonight