Black Star Riders - Another State Of Grace
Het lijkt nog als de dag van gisteren dat de bandleden van de toenmalige versie van Thin Lizzy verder zijn gegaan onder de naam Black Star Riders, zodat ze nieuwe muziek konden gaan maken. In 2013 verscheen het debuut All Hell Breaks Lose, dus dat is toch alweer zes jaar geleden. Bovendien zit de band totaal niet stil en zijn er inmiddels al vier albums ingeblikt, waaronder het nieuwe Another State Of Grace. Met dit werktempo zou het zomaar kunnen dat de 68-jarige Scott Gorham met Black Star Riders het aantal albums gaat halen dat hij met Thin Lizzy heeft gemaakt, namelijk negen.

Daar waar de discografie van Thin Lizzy uit een aantal missers bestaat, zoals bijvoorbeeld Chinatown (1980) en Shades Of A Blue Orphanage (1972), is dat bij Black Star Riders niet het geval. Natuurlijk heeft Thin Lizzy veel meer albums gemaakt, maar tot nu toe is het plaatwerk van Black Star Riders behoorlijk consistent in kwaliteit. En die is bij alle drie voorgangers van Another State Of Grace hoog. Het zijn stuk voor stuk aanraders voor liefhebbers van moderne classic rock en degenen die Thin Lizzy een warm hart toedragen. Maar in plaats van een kopie van die formatie te zijn, is Black Star Riders een op zichzelf staande band met een eigen geluid.

Voordat Black Star Riders de studio indook voor Another State Of Grace, gaf gitarist Damon Johnson te kennen ermee te stoppen. Samen met zanger en gitarist Ricky Warwick was hij verantwoordelijk voor de meeste songs, dus het was spannend of het hoge niveau op het nieuwe album vastgehouden kon worden. Dat is gelukkig wel het geval. Nieuwkomer Christian Martucci, ook gitarist bij Stone Sour, blijkt ook een neus te hebben voor goede songs. Daarnaast hebben bassist Robbie Crane en Scott Gorham een grotere bijdrage geleverd.

De titeltrack Another State Of Grace is als single uitgebracht en laat horen dat er niets is veranderd aan de formule. Het is een herkenbare, energieke song vol met Ierse invloeden. Ain’t The End Of The World is nog zo’n nummer met fijne Thin Lizzy-referenties, terwijl Underneath The Afterglow en Standing In The Line Of Fire ook zonder die invloeden sterke rocksongs zijn. Warwick lucht zijn hart in het emotionele Why Do You Love Your Guns?, een vraag die de hele wereld stelt aan de Verenigde Staten na de zoveelste schietpartij.

Hoe goed Another State Of Grace ook is, het valt inmiddels wel in de categorie ‘meer van hetzelfde’. Bovendien had er meer variatie in tempo in mogen zitten, iets wat voorgaande albums wel hebben. Hierdoor zijn de songs onderling wat lastiger te onderscheiden. Deze kritiekpunten zijn echter niet genoeg om het album als middelmatig te bestempelen. Met Another State Of Grace blijft Black Star Riders een van de betere hardrockbands van dit moment.

1. Tonight The Moonlight Let Me Down
2. Another State Of Grace
3. Ain’t The End Of The World