Black Star Riders - Wrong Side Of Paradise
Jaar van release: 2023
Label: Earache Records

-

In 2012 werd Black Star Riders opgericht door de toenmalige bezetting van Thin Lizzy. Waar de muzikanten nog wel tournees ondernamen als Thin Lizzy, voelde het verkeerd om nieuw materiaal onder die naam op te nemen. Zodoende werd Black Star Riders geboren, een moderne classic-hardrockband, waarbij de spirit van Lizzy alom aanwezig is. Inmiddels is de formatie met Wrong Side Of Paradise alweer aanbeland bij zijn vijfde plaat, maar is van de originele band alleen nog vocalist en gitarist Ricky Warwick overgebleven.

Dat houdt helaas ook in dat de eenenzeventigjarige gitarist Scott Gorham het kamp heeft verlaten. Hij was het enige lid van de formatie die in de hoogtijdagen met Phil Lynott heeft gespeeld en hij wil al zijn aandacht nu weer op Thin Lizzy richten. Naast het vertrek van Gorham zijn er de afgelopen jaren meerdere positiewisselingen geweest en kon de band meermaals een drum- en gitaristvacature uitschrijven. De uitkomst is dat Black Star Riders anno 2023 doorgaat als een kwartet. Gorhams plaats wordt niet vervangen en naast Ricky Warwick (zang/gitaar) en Robbie Crane (basgitaar) nemen nieuwelingen Zak St. John (drums) en Sam Wood (gitaar) plaats.

Nu de helft van de line-up is vervangen is de vraag of de formatie nog steeds zijn karakteristieke geluid heeft behouden. Dat is zeker het geval, al zijn er ook veranderingen merkbaar. De geest van Lizzy waart nog steeds rond. Dat is hoorbaar in de riffs (Don't Let The World (Get In The Way)), maar ook in de zang van Warwick. In zijn zanglijnen zitten vaak referenties aan Lynott, al is het absoluut minder dan op voorganger Another State Of Grace (2019). Ook wordt er minder geflirt met de Ierse invloeden. Tekstueel wordt er nog wel aan gerefereerd (Pay Dirt en Green And Trouble Land), maar muzikaal staat Wrong Side Of Paradise meer op zichzelf.

Ondanks de verschuiving van aspecten komt Black Star Riders met een zeer sterke plaat. Elf ongecompliceerde rockers, die alle lekker vermaak bieden. De soepel gebrachte nummers nestelen zich in je hoofd en blijven daar ronddwalen. De doorleefde zang staat meer op de voorgrond en Warwick overtuigt in zowel de speelse tracks als de ballads. Ook het gitaarspel klinkt energiek en fris. Zo is een formidabele riff het hart van Green And Trouble Land en zijn Crazy Horses (cover van The Osmonds), Pay Dirt en Hustle heerlijk gitaargedreven, terwijl het ingetogen karakter in Riding Out The Storm de gevoelige snaar raakt.

Voor fans van de band was het de vraag of Black Star Riders ook zonder Scott Gorham een overtuigende indruk kon maken. Wrong Side Of Paradise is daarop een duidelijk antwoord. Ricky Warwick en zijn mannen laten horen dat deze incarnatie van de band ook zonder het boegbeeld prima voor de dag komt. De formatie heeft de accenten hier en daar wat verschoven en toont meer een eigen gezicht. De ziel van Thin Lizzy is immer aanwezig, maar de belichaming is meer dan ooit van Black Star Riders zelf.

1. Wrong Side Of Paradise
2. Hustle
3. Better Than Saturday Night