Helloween & Hammerfall in Tilburg

Op Dynamo Metalfest spelen Death Angel, Dress The Dead, Exodus en Testament uit de Bay Area. Welke song van deze acts of van een band waarbij een lid van de gelegenheidsgroep Bay Area Interthrashional heeft gespeeld, wil jij het liefst op DMF 2022 horen?

D.R.I. – Beneath The Wheel
D.R.I. – The Five Year Plan
Death Angel – Seemingly Endless Time
Death Angel – Thrown To The Wolves
Death Angel – Voracious Souls
Dress The Dead – 1969
Exodus – Bonded By Blood
Exodus – The Toxic Waltz
Exodus – War Is My Shepherd
Forbidden – Chalice Of Blood
Forbidden – Step By Step
Heathen – Death By Hanging
Heathen – Hypnotized
Hirax – Bombs Of Death
Hirax – El Diablo Negro
Machine Head – Davidian
Machine Head – Old
M.O.D. – Get A Real Job
Testament – D.N.R. (Do Not Resuscitate)
Testament – Into The Pit
Testament – Over The Wall
The Boneless Ones – Keg Kept A Flowin'
Toxik – There Stood The Fence
Toxik – World Circus
een andere song van de bovengenoemde bands, namelijk:

• Justin Broadrick (Godflesh) - 53
  • Louis Svitek (Ministry) - 59
  • Sander Gommans (After Forever) - 44

Darkthrone - Old Star
Label: Peaceville Records
Darkthrone - Old Star
Album nummer achttien alweer van Darkthrone. Tenminste, als je de oefenruimteopnamen van Goatlord uit 1996 meetelt. Hoewel de productiviteit sinds het ondergewaardeerde Circle The Wagons (2010) is gedaald, staan Nocturno Culto en Fenriz ook na die tijd garant voor meer dan degelijke releases, waarbij opvalt dat de oldschoolmetal-elementen steeds meer de overhand nemen.

Old Star is wat dat betreft een treffende titel. Zo hoor je nadrukkelijk invloeden van Candlemass, Iron Maiden, Hellhammer en Celtic Frost terug op het nieuwe album. Fenriz doet daar ook niet geheimzinnig over in interviews. Als je het gaat vergelijken met eigen materiaal van de Noren, kom je bij een minder melodieuze versie van The Underground Resistance (2013) uit. Old school heerst dus op deze nieuwe schijf, die ruim achtendertig minuten klokt en zes nummers bevat.

Het draait daarbij vooral om de riffs, die in tegenstelling tot de relatief onopvallende drumpartijen en de geïsoleerde extreme vocalen prominent in de mix staan. De meest memorabele exemplaren vind je in het prachtige The Hardship Of The Scots, dat begint met een Iron Maiden-achtige riff (de snelle in Revelations). Fantastisch hoe daarna, met name in de twee helft, de melodieuze gitaarpartijen elkaar versterken. Het compacte en prima titelnummer is een stuk primitiever, trager en meeslepender. Het overtuigende Alp Man zit daar juist weer tussenin. De eerste twee minuten zijn back to basic, de tweede helft met Paradise Lost-achtige leads zijn melancholisch.

Hoewel de plaat met I Muffle Your Inner Choir (net als Duke Of Gloat) met punk-achtige tremoloriffs en eenvoudig drumwerk aanvangt, ligt het tempo over het algemeen laag. De trage stukken met Hellhammer-riffs in deze openingstrack zijn het meest overtuigend. Het niveau van de riffs schommelt echter. Er zijn fases in bijvoorbeeld de openingstrack en het duivelse Duke Of Gloat die ongemerkt voorbijgaan, al heeft laatstgenoemde wel een intens karakter en eindigt deze sterk. Deze release sluit overtuigend af met het Frostiaanse The Key Is Inside The Wall.

Old Star is niet het beste Darkthrone-album, maar na de 'unholy trinity' wel één van de betere in de omvangrijke discografie. De krachtige en rauwe sound past prima bij de primitieve songs die de metal uit de jaren tachtig (met name de doom, de First Wave of Black Metal en NWOBHM) doet herleven. Het Noorse duo mag dan ook trots zijn op dit album, dat de fans zeer tevreden zal stellen.

1. I Muffle Your Inner Choir
2. The Hardship Of The Scots
3. Old Star