• Bobby Keys (The Rolling Stones) - 2014
  • Eric Woolfson (The Alan Parsons Project) - 2009
  • Mariska Veres (Shocking Blue) - 2006

Hollywood Vampires - Rise
Label: earMUSIC

Hollywood Vampires - Rise

Ergens in de jaren zeventig was Hollywood Vampires de geuzennaam van een groep drinkenbroeders rondom shockrockkoning Alice Cooper. Ruim vier decennia later is het de naam waaronder Alice Cooper, gitarist Joe Perry en acteur Johnny Depp op het podium staan. Depp blijkt niet alleen een zwalkende piratenversie van gitarist Keith Richards te kunnen spelen, maar toont bij Hollywood Vampires zelf ook aardig overweg te kunnen met het nobele snaarinstrument. Bovendien neemt dit gehele drietal op dit tweede Hollywood Vampires-album de microfoon ter hand. Natuurlijk is dat voor Alice Cooper niet verrassend. Dat Depp een degelijke versie van David Bowies Heroes neer kan zetten, is dat voor velen wel.

Hollywood Vampires (2015) is grotendeels een coveralbum. Rise kent echter slechts drie covers. De overige dertien nummers zijn eigen materiaal. Daarvan zijn vier tracks korte, instrumentale interludes. Met Joe Perry en Alice Cooper in de gelederen is het niet verrassend dat je traditionele hardrock voorgeschoteld krijgt. Natuurlijk mogen de onheilspellende geluidseffecten niet ontbreken en zijn er de voor Cooper typische duistere thema's in tekst en muziek. Hollywood Vampires klinkt echter psychedelischer met bijvoorbeeld lang uitgesponnen, oosters getinte gitaarpartijen tijdens het openingsnummer I Want My Now. The Boogieman Surprise, New Threat en Who's Laughing Now zijn aanstekelijke, moderne shockrocknummers, terwijl het gotische Mr. Spider een verloren gewaand Cooperjuweel uit de jaren zeventig zou kunnen zijn.

Maar Hollywood Vampires is meer dan een verzameling Coopersongs onder een andere naam. Tijdens het aanstekelijke countrynummer Welcome To Bushwackers spelen Jeff Beck en John Waters een paar riedels mee en voor de intieme Johnny Thunder-cover You Can’t Put Your Arms Around A Memory neemt Joe Perry de vocalen waar. De achtergrondzang van Johnny Depp, die wel wat weg heeft van Bono, is daarin goed te horen. Als leadzanger mag hij schitteren tijdens onder meer de eerdergenoemde Bowie-cover.

Ondanks dat het leeuwendeel van de nummers en de productie en het geluid dik in orde zijn, begint de plaat halverwege iets van zijn glans te verliezen. Het bruuske Git From Round Me wil niet pakken tussen de twee emotioneel beladen covers in en voelt op dit album overbodig aan. Nog vreemder is de hoempasong We Gotta Rise. Wellicht dat Cooper zich tijdens zijn recente bezoeken aan de Tilburgse 013 heeft laten inspireren door een vroege carnavalsoptocht, want deze polonaise, inclusief lijzige fluitjes en goedkope 'blazerspartijen', leent zich uitstekend voor dit volksfestijn.

Deze bizarre oorwurm vormt de opmaat naar een geweldige interpretatie van People Who Died (The Jim Carroll Band), dat als een ode aan gevallen rockvrienden kan worden beschouwd, en het psychedelische Congratulations. Rise is een aangename, afwisselende plaat voor liefhebbers van het werk van Alice Cooper en bewonderaars van traditioneel getinte hardrock in het algemeen.

1. I Want My Now
2. Good People Are Hard To Find
3. Who's Laughing Now