• Robert Willstedt (Dragonland) - 42
  • Sarah Jezebel Deva (Cradle Of Filth) - 47
  • Tauno Nava (Herald) - 49

The Sea Within - The Sea Within
Label: InsideOut Music
The Sea Within - The Sea Within
Roine Stolt (The Flower Kings, ex-Kaipa) en vrienden hebben de handen ineengeslagen onder de naam The Sea Within. Recentelijk stond de supergroep voor het eerst op de planken, op Night Of The Prog in Loreley. In een iets andere samenstelling trouwens, want Daniel Gildenlöw is er na de opnamen van het gelijknamige debuutalbum mee gestopt om zich te concentreren op zijn gezin en Pain Of Salvation.

Het begon allemaal toen InsideOut Music-baas Thomas Waber aan Roine voorlegde om iets nieuws te beginnen. Roine had behoefte aan een pauze van The Flower Kings en aangezien Jon Anderson met zijn versie van Yes aan het touren is (de twee zijn ook nog bezig met een nieuw Anderson-Stolt-album), ontstond er ruimte voor een nieuwe band. Jonas Reingold en Daniel kende hij al via The Flower Kings en ook de anderen (Tom Brislin, Marco Minneman en Casey McPherson) zijn geen vreemden. Ze kwamen samen in Londen voor een jamsessie en het leeuwendeel van de partijen voor het debuutalbum op te nemen.

De mannen proberen te vermijden dat de muziek te veel op bijvoorbeeld Flower Kings, Yes of Pain Of Salvation lijkt. Dat lukt niet helemaal, maar de jamsessie levert een paar nummers met verrassende wendingen op. Het beste voorbeeld daarvan is An Eye For An Eye For An Eye, dat als een uptempo rocker begint en halverwege flink van karakter wijzigt met een uitblinkende ritmesectie en een jazzy piano-solo. De epic Broken Cord (dat een drieluik met het vorige en volgende nummer lijkt te vormen) begint à la The Beatles. Na een viertal minuten is het seventiesprog wat de klok slaat. De kolos die van vijfentwinitig minuten is teruggebracht tot ruim veertien eindigt met een filmische passage. De overige nummers zijn compacter met een gemiddelde speeltijd van vijf en een halve minuut.

De meeste songs zijn rechter door zee dan de kolos. Dat begint al met de openingstrack, de bombastische heavy rocker Ashes Of Dawn, met daarin King Crimson-achtige twists door onder meer een saxofoonsolo van Rob Townsend. Het rustigere They Know My Name is toegankelijk en is vooral een platform voor Daniel om zijn emotionele vocalen te laten gelden, iets wat hij het beste etaleert in Denise.

Dat nummer staat op de tweede disc, die door de platenmaatschappij als bonusdisc is aangemerkt, maar dat volgens de bandleden niet is. Het materiaal daarop is ingetogener en desolater. Meer gericht op sfeer en emotie. Zeker Denise, waarin de laatste woorden van een vader aan zijn dochter zijn opgenomen voordat hij zijn dood tegemoet gaat op de elektrische stoel. Ook vocalist Casey McPherson laat op een positieve manier van zich horen in Goodbye en het poppy The Hiding Of Truth. In laatstgenoemde verzorgt Jordan Rudess de melodieën op de grand piano. Hij wilde wel tot de vaste line-up behoren, maar zijn management vond dat hij het al te druk had.

Hoe indrukwekkend de namen ook zijn die bijdragen aan de meer dan vijf kwartier muziek, ze kunnen niet voorkomen dat er slechts enkele nummers echt top zijn, waaronder Where Are You Going, het Johnny Cash-achtige Denise en They Know My Name. The Sea Within is dan ook slechts een aangename progrockplaat met veel elementen uit de jaren zestig en zeventig, verpakt in een heldere, krachtige en moderne productie. Verwacht niet al te complexe songs van het artrockcollectief, maar ondanks de toegankelijke opzet hebben ze de nodige luisterbeurten nodig om het kwartje te doen laten vallen. Er zijn namelijk verschillende partijen te ontdekken die zich onder de oppervlakte manifesteren. Slecht kun je de nieuwe collectie songs dan ook niet noemen. maar de heren hebben in het verleden beslist interessantere releases uitgebracht.

CD 1:
1. Ashes Of Dawn
2. They Know My Name