Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 juni:
  • Whitechapel
  • 11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam "Nergal" Darski (Behemoth) - 48
  • Ernie C. (Body Count) - 66
  • Howlin' Wolf† - 115
  • Johan Ericson (Draconian) - 46
  • Juhana Karlsson (Amoral) - 42
  • Magnus Rosén (Hammerfall) - 62
  • Marko Paasikoski (Sonata Arctica) - 47
  • Martin Orford (IQ) - 66
  • Mickey Curry (Bryan Adams) - 69
  • Peter Gale (Sweet Sorrow) - 45
  • Robert Hampson (Loop) - 60
Review

Walk In Darkness - Welcome To The New World
Jaar van release: 2018
Label: Eigen Beheer
Walk In Darkness - Welcome To The New World
“Iedereen draagt tegenwoordig een masker. Zelfs als je je gezicht laat zien, draagt diegene een masker om echte gevoelens te verbergen.” Daarom hebben de bandleden van Walk In Darkness geen echte namen en zijn ze onherkenbaar, behalve zangeres Nicoletta Rosellini (Kalidia), om toch een connectie te hebben met de buitenwereld.

Welcome To The New World is de tweede full-length van de gothicmetalband. De nieuwe collectie songs verschijnt exact een jaar na het debuut. Het recente materiaal is melancholischer en doet het gemiddeld een stuk rustiger aan dan dat van In The Shadow Of Things. Bovendien zit er minder distortion op de gitaarpartijen. De sfeer is dan ook ingetogener en er staan meer ballads op deze plaat. Het debuut gaat over het einde van dingen en de poging eraan te ontsnappen. Het nieuwe werk behelst een nieuwe, vreemde wereld en er is spijt van wat er verloren is gegaan.

De plaat begint met een valse start. De extreme vocalen van Emiliano Pasquinelli (Tuchucha) in Crossing The Final Gate zijn allerminst overtuigend en passen totaal niet bij het gematigde karakter. Bovendien sluiten de grunts van Pasquinelli en de melodieuze zang van Nicoletta Rosellini niet goed op elkaar aan. De twee variabelen klinken door elkaar heen. In I’m The Loneliness wordt dezelfde fout gemaakt. Ze zijn een storende factor in het geheel en hadden derhalve beslist weggelaten mogen worden.

Gelukkig herpakken de Italianen zich na de openingstrack goed met Sailing Far Away. Het is een van de highlights van deze release. Nicoletta komt met memorabele zanglijnen en ze wordt ondersteund door kalmerende gitaarpartijen, een ambient keyboardklankentapijt en vioolmelodieën. Ook daarna blijven de songs aangenaam. De zang van Nicoletta vormt daarin de belangrijkste aantrekkingskracht. Die staat dan ook prominent in de mix. Ze heeft een melodieuze, iets donkere (poprock)stem en varieert van ingetogen tot krachtig richting power metal. Niet accentloos, zoals blijkt in het zeer aardige Flame On Flame, maar dat is niet storend.

De instrumentatie staat in dienst van haar vocalen. Af en toe trekt het gitaarspel de aandacht, zoals het soleerwerk in I’m The Loneliness, een track die een sterk refrein bevat, maar veelal spelen de muzikanten in dienst van het liedje. Die liedjes zijn toegankelijker en fragieler dan voorheen. Welcome To The New World is dan ook gestroomlijnder. Er gebeurt minder spannends, al is er nog steeds een afwisseling tussen stevigere fases en passages met getokkel en pianospel. Dat levert met Persephone’s Dance een van de hoogtepunten van het album op. Daarin zit een interessante ritmetwist, zingt Nicoletta met power (à la Brittney Slayes van Unleash The Archers) en is het kalme tokkelstuk zeer sfeervol.

De andere songs zijn aardig tot zeer aardig, maar je hoopt toch op meer. Zo is de climax van Flame On Flame niet die waar je op hoopt (en dat ene akkoord met distortion had beslist weggelaten mogen worden uit de rustige sectie). De plaat sluit wel overtuigend af met de powerballad A Way To The Stars, waarin Nicoletta nog een keer excelleert. Welcome To The New World doet zijn naam eer aan. Het is een nieuwe sound voor Walk In Darkness, een sound die de fans met gemengde gevoelens achter zal laten, zeker als je hoopte op een voortzetting van het karakter van het krachtige debuutalbum. Het is een solide collectie songs met een drietal uitschieters.

Tracklist:
1. Crossing The Final Gate
2. Sailing Far Away
3. Welcome To The New World
4. Rome
5. I’m The Loneliness
6. Persephone’s Dance
7. Flame On Flame
8. A Way To The Stars

Score: 73 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 15 maart 2018

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.