• Matthias "Metalmachine" Liebetruth (Running Wild) - 52
  • Vincent Poliquin (Icewind) - 39
  • Zoltn Marthy (Ossian) - 55

Skyclad - Forward Into The Past
Label: Listenable Records

Skyclad - Forward Into The Past

Beste organisatie van Dynamo Metal Fest. Hierbij wil ik mijn review graag openen met een smeekbede om Skyclad te boeken voor de editie van 2018. Dit niet alleen vanuit nostalgische overwegingen (het Live At The Dynamo-album is er niet voor niets), maar ook vanwege het feit dat het een schande is dat de uitvinders van de folk metal de laatste jaren gedegradeerd zijn tot voorprogramma's van mindere bands en zij zonder Martin Walkyier nog steeds sterke albums uitbrengen. Het nieuwe Forward Into The Past kan jullie hier hopelijk van overtuigen.

Na een akoestisch intro hakt State Of The Union Now er meteen stevig in. De opwepende vioolpartijen maken het geheel nog steeds uitzonderlijk folk, maar de beukende drumpartijen stralen een portie energie uit die doorgaans eerder bij een thrashmetalband te verwachten zijn. Luister daarnaast ook naar de punky metalsongs als Forward Into The Past en The Measure en probeer maar te ontkennen dat jullie hier ook een meedeinende en springende mensenmassa bij kunnen visualiseren. De absolute hoogtepunten op dit album zijn echter terug te vinden in de twee minder harde songs van het album. Words Fail Me is een intelligent lyrisch hoogstandje, terwijl Borderline een hartverscheurende powerballad is met uitstekend, effectief gitaarwerk. De stem van Kevin Ridley is niet meer zo krachtig als vroeger, maar blijft altijd aangrijpend en bovenal oprecht.

De grote hoeveelheden fans die de band in de jaren '90 had, zijn in de tussentijd dan misschien wat minder geneigd om de albums aan te schaffen, maar ik hoop toch echt dat jullie de band vanuit nostalgische overwegingen graag de kans geven en hen zullen uitnodigen voor de volgende editie. De band heeft immers een goede geschiedenis met het Dynamo Open Air-festival, staat live nog immer garant voor een opzwepende portie folk metal en kan misschien een hele nieuwe doelgroep aanspreken. Ik hoor graag van jullie.

P.S.: Aan iedere lezer die niet hoort bij de organisatie van Dynamo Metal Fest wil ik graag melden dat Forward Into The Past met zijn 43 minuten speeltijd vlot voorbijgaat, dat praktisch ieder nummer een schot in de roos is en dat het schandalig is dat Skyclad door het grote publiek vergeten lijkt te zijn. Voor een intelligent folkmetalalbum kun je altijd bij deze band terecht en deze laatste plaat is absoluut geen uitzondering.

1. A Storyteller's Moon (Intro)
2. State Of The Union Now
3. Change Is Coming
4. Starstruck?
5. A Heavy Price To Pay
6. Words Fail Me
7. Unresolved (Instrumental)
8. The Queen Of The Moors
9. Last Summer's Rain
10. The Measure
11. Borderline
12. A Storyteller's Moon (Outro)

Reviewer: Lennert
Toegevoegd: 14 oktober 2017

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn 2001-2022 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.