Skyclad - Wayward Sons Of Mother Earth (re-release)
Label: Noise BMG

Waar mijn collega Jeroen afgelopen jaar de mooie heruitgaves van Running Wild onder de loep heeft genomen, is nu aan mij de dankbare taak om de heruitgaves van een andere klassieke band uit de Noise Records-stal van waardige recensies te voorzien. Het zou tijd worden ook, want ondanks het feit dat folk metal nog steeds populair is in Nederland, lijken een hoop mensen de eerste band in het genre, Skyclad, helaas alweer vergeten te zijn. Gelukkig kunnen zij de eerste vijf albums nu in nieuw opgepoetste versies aanschaffen en alsnog ontdekken.

Skyclad ontstond nadat zanger/tekstschrijver Martin Walkyier uit de Britse thrashmetalband Sabbat vertrok en de handen ineensloeg met de uit Pariah afkomstige bandleden Steve Ramsey (gitaar) en Graeme English (bas). Walkyier wilde voor zijn vertrek bij Sabbat al folkinvloeden in de muziek toevoegen om de thrash metal meer te onderscheiden van andere bands, maar hij kon hierbij niet rekenen op veel enthousiasme. Sabbat maakte zonder hem nog het matig ontvangen Mourning Has Broken, terwijl Skyclads debuut Wayward Sons Of Mother Earth in 1991 de metalpers en luisteraars verwarde. Succesvol was het immers niet meteen, maar over de historische en artistieke waarde bestaat geen twijfel.

Toegegeven, in vergelijking met latere werken als Irrational Anthems of Vintage Whine zijn de folkinvloeden hier nog lang niet zo breed aanwezig en staat sociaal bewuste thrash metal centraal. Opener The Sky Beneath My Feet heeft wel al een klein vioolintermezzo en het Thin Lizzy-achtige The Widdershins Jig is een echte folktrack met viool en piccolo-ondersteuning, maar in beukende songs als Trance Dance (A Dreamtime Walkabout) en Skyclad staan hakkende riffs, een voortrazende ritmesectie en Walkyier's krachtige blafzang centraal. Het hoogtepunt is het knap opgebouwde Terminus, dat veel sfeer en tempowisselingen kent en een bijzonder naargeestige sfeer heeft.

De nieuwe mix is geen grote verandering ten opzichte van het origineel, al ademt het geheel wat meer. English' leidende baspartijen lijken iets verder naar voren getrokken, terwijl het gitaargeluid ook wat helderder vormgegeven is. Net zoals bij de re-releases van Running Wild blijft het geheel echter goed in balans en is de sound niet overgeproduceerd maar vooral genuanceerd. Voor eenieder die Wayward Sons Of Mother Earth nog niet kent en interesse heeft om te weten waar de folkmetalhype vandaan komt, is deze heruitgave een aanrader. Voor de mensen die een intelligent, hard en origineel thrashmetalalbum willen horen, is Skyclads debuut een absolute verplichting.

1. The Sky Beneath My Feet
2. Trance Dance (A Dreamtime Walkabout)
3. A Minute's Piece