Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 juni:
  • Whitechapel
  • 11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam "Nergal" Darski (Behemoth) - 48
  • Ernie C. (Body Count) - 66
  • Howlin' Wolf† - 115
  • Johan Ericson (Draconian) - 46
  • Juhana Karlsson (Amoral) - 42
  • Magnus Rosén (Hammerfall) - 62
  • Marko Paasikoski (Sonata Arctica) - 47
  • Martin Orford (IQ) - 66
  • Mickey Curry (Bryan Adams) - 69
  • Peter Gale (Sweet Sorrow) - 45
  • Robert Hampson (Loop) - 60
Review

Living Colour - Shade
Jaar van release: 2017
Label: Megaforce Records

Living Colour - Shade

Het is onvoorstelbaar dat het al bijna dertig jaar geleden is dat Living Colour de hardrockwereld kleur gaf met zijn eerste full-length Vivid (1988). Met dit verfrissende debuut en het volgende album Time’s Up (1990) scoort de Afrikaans-Amerikaanse funkmetalgroep hits met Cult Of Personality, Glamour Boys, Open Letter (To A Landlord) en Love Rears It’s Ugly Head. Het steviger en rauwer klinkende Stain (1993) levert Living Colour minder hits op, maar is over het geheel gezien misschien wel de beste plaat. Na een adempauze van een aantal jaar heeft Living Colour nog sporadisch albums uitgebracht en viel het terug op de voortreffelijke, intense livereputatie.

De nieuwste langspeler Shade is het zesde studioalbum. Drie jaar geleden is deze plaat al gereed. Problemen met het oude en nieuwe management, de productie-richting, de trackselectie, de (tour)planning en de collectieve mening van de bandleden dat het album nog verbeterd kon worden, zorgen ervoor dat Shade pas acht jaar na de laatste langspeler The Chair In The Doorway verschijnt. De Robert Johnson-cover Preachin’ Blues zorgt voor inspiratie en creativiteit bij het viertal. Dit nummer initieert songmateriaal dat bluesgeoriënteerder is. De cover van dit stokoude bluesnummer is Living Colour op zijn best. De band vertolkt het nummer op een eigenzinnige wijze, kleurt lekker buiten de lijntjes, maar betoont tegelijkertijd eer aan het origineel.

Naast het al genoemde Johnson-nummer bevat de plaat met Who Shot Ya (The Notorious B.I.G.) en Inner City Blues (Marvin Gaye) nog twee andere covers. De drie songs doen de genres blues, rap en soul/rhythm-‘n-blues aan, maar zijn voorzien van een scherp Living Colour-hardrocksausje. Alleen deze liedjes zijn al illustrerend voor de veelzijdigheid van de groep. Waar Living Colour op de vorige plaat wat teerde op zijn muzikale vakmanschap, klinken de mannen hier ook geïnspireerd en gedecideerd. Het politieke klimaat en huidige raciale problemen in de Verenigde Staten zorgen ervoor dat Living Colour boos, maar gefocust klinkt.

Op muzikaal gebied levert dat enkele topsongs op. In Freedom Of Expression (F.O.X.) geeft gitarist Vernon Reid meteen zijn visitekaartje af. Bij zijn gitaarspel krijg je een lekker Jimi Hendrix-gevoel. Reid staat bekend om zijn virtuoze, duizelingwekkende solo’s. Ook deze zijn weer van de partij, alleen klinkt het net wat melodieuzer en minder hysterisch. In afsluiter Two Sides zit een prachtig moment wanneer niemand minder dan Funkadelic-/Parliament-zanger George Clinton een paar keer “play on” roept en hiermee Reid aanspoort om zijn breed uitgemeten solo voort te zetten.

Shade is een album dat maar op enkele momenten zijn kracht verliest. Bijvoorbeeld in het voorspelbare refrein van Come On en het minder indrukwekkende Glass Teeth. Daar staat tegenover dat Program de beste Living Colour-compositie sinds lange tijd is. Dit album is sterk genoeg om de concurrentie aan te gaan met de eerste drie platen van Living Colour. Als het gaat om liveoptredens van Living Colour is de keuze simpel. Gaan! Je krijgt er geen spijt van. Dit geldt echter ook voor Shade. Kopen! Dit album gaat je niet teleurstellen.

Tracklist:
1. Freedom Of Expression (F.O.X.)
2. Preachin’ Blues (Robert Johnson-cover)
3. Come On
4. Program
5. Who Shot Ya (The Notorious B.I.G.-cover)
6. Always Wrong
7. Blak Out
8. Pattern In Time
9. Who’s That
10. Glass Teeth
11. Invisible
12. Inner City Blues (Marvin Gaye-cover)

Score: 88 / 100

Reviewer: Hugo
Toegevoegd: 28 september 2017

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.