• Bobby Keys (The Rolling Stones) - 2014
  • Eric Woolfson (The Alan Parsons Project) - 2009
  • Mariska Veres (Shocking Blue) - 2006

Elder - Reflections Of A Floating World
Label: Stickman Records

Elder - Reflections Of A Floating World

De nieuwe plaat van Elder heeft ongetwijfeld bij vele stoner-/doomliefhebbers op hun wishlist gestaan. Elder is namelijk in korte tijd uitgegroeid tot een toonaangevende band in het genre. De laatste platen Dead Roots Stirring (2011) en Lore (2015) zijn van een hoog niveau. Beide albums kenmerken zich door een allesbehalve minimalistisch stonergeluid. Elder is geen groep die eindeloos teert op een vette riff, maar in de lange composities op verkenning uitgaat. De nieuwste aanwinst Reflections Of A Floating World is daar geen uitzondering op en laat een geluid horen dat je progressieve stoner zou kunnen noemen.

Elder is een beetje de Opeth van de stonerrock. Waar Opeth op albums als Still Life en Blackwater Park de hardere deathmetalpassages afwisselt met progressieve uitstapjes, doet Elder hetzelfde bij zijn basis van stoner. Reflections Of A Floating World is een logisch antwoord op Lore. Op het vorige album is het vooral opzienbarend hoe de band ondanks alle wendingen binnen de composities de rode draad niet vergeet. Hierdoor blijven de songs overzichtelijk. Op Reflections Of A Floating World is dit nog steeds het geval. Al krijg je soms het gevoel dat de band iets te vaak en te geforceerd de complexiteit opzoekt. Wanneer de groep weer zo’n duizelingwekkende wending doorvoert, bijvoorbeeld met een gitaarsolo of ritmewisseling, is het absoluut genieten. Toch raak je als luisteraar soms wel eens de weg kwijt.

Ondanks dat het nieuwe album een logisch vervolg is op Lore hebben de Amerikanen wel degelijk wat nieuwe dingen geprobeerd. Zo zijn er naast de vaste kernleden Nick DiSalvo (gitaar, zang), Jack Donovan (basgitaar) en Matt Couto (drums) twee extra muzikanten te horen. Mike Samos bespeelt de (steel)gitaar en elektrische mandoline. Daarnaast hanteert Mike Risberg de gitaar en het keyboard. Vooral de aanwezigheid van het toetsenwerk van Risberg is een opvallende toevoeging aan het geluid van Elder. Vooral in Staving Off Truth geeft zijn elektrische pianospel de compositie wat luchtigs en melodieus. Het is goed te horen dat Elder de vocalen wat serieuzer heeft aangepakt. De songs zijn nog steeds overwegend instrumentaal, maar de zang is iets naar voren gezet. Hierdoor verdrinken de vocalen niet in al het instrumentale geweld. Toch is DiSalvo’s ééndimensionale zang niet echt een selling-point van Elder.

Elders exploratieve benadering van het stonergenre staat haaks op veel stonerrockbands die het moeten hebben van repetitieve, pakkende riffs. Beide varianten hebben hun charme. Elder biedt de luisteraar power en veel dynamiek. Met The Falling Veil, Staving Off Truth, Blind en Thousand Hands levert deze plaat weer ijzersterke composities af. Toch moet de groep oppassen dat de composities niet ontsporen en resulteren in experimenteren puur om het experimenteren. Desondanks is Reflections Of A Floating World weer een heerlijk album geworden waarmee de Amerikanen alle aandacht verdienen.

1. Sanctuary
2. The Falling Veil
3. Staving Off Truth