• Gibby Haynes (Butthole Surfers) - 65
  • John Campbell (Lamb Of God) - 50
  • Marc Bolan (T. Rex)† - 75
  • Thomas Wouters (Bodyfarm)† - 35

Mistral - Tales Of Trephine And Theosophy
Label: Eigen Beheer
Mistral is een in mei 2013 opgerichte progressieve rock/metalband uit Tilburg. De formatie bracht medio 2015 de ep Tales Of Trephine And Theosophy uit en bestaat momenteel uit drummer Sander Alsters, zanger Simon van den Bongaardt, gitaristen Joris van Rooij en Joeri van Riel (tevens zanger) en bassist Bart van Unen.

De ep telt drie nummers die samen een geheel vormen. Het verhaal gaat over de strijd voor mentale stabiliteit en de opofferingen die ermee gepaard gaan, zonder dat er garantie voor succes is. De verbindingen tussen de songs verlopen zo soepel dat je niet eens doorhebt dat de volgende track is begonnen. De mannen uit de textielstad combineren verschillende stijlen: rock, doom, melodieuze death en progressieve metal.

Opener Enthralled begint stevig en melodieus met een riff die in meerdere variaties terugkeert. Simon wisselt ondertussen screams en grunts af. Na ruim drie minuten dient zich een passage aan met getokkel en cleane vocalen. Desondanks past dit prima in het karakter van het nummer. De fase tussen de zes en negen en een halve minuut is minder overtuigend, ook al zijn er beslist geslaagde ideeŽn te horen. De overgangen tussen de secties zijn te groot, volgen elkaar te snel op en het nummer verliest richting. In de laatste twee en een halve minuut pakt Mistral de draad weer op met sfeervolle melodieŽn die de aandacht er goed bijhouden.

Het wat tragere Of Whisdom And Pain, dat aanvankelijk mede vanwege de grunts wat aan My Dying Bride doet herinneren, verloopt soepeler over de gehele lengte. Erg geslaagd is de samenkomst van een gitaar- en basloopje. Ook in deze tweede track zijn er uitersten door de aanwezigheid van een snelle blackmetalpassage. Afsluiter Bereft begint ijzersterk met Opethiaanse momenten, maar er is jammer genoeg ook een veel mindere schreeuwerige sectie die bovendien niet strak is uitgevoerd.

Zo is Tales Of Trephine And Theosophy een ep met sterke fases en hele goede ideeŽn enerzijds en een paar wat zwakkere momenten anderzijds. Dat komt omdat de formatie iets te veel hooi op zijn vork neemt. Het positieve gevoel overheerst, al is er nog veel werk aan de winkel. Soms lijken de ideeŽn achter elkaar aangeplakt te zijn zonder samenhang. De productie is wat aan de dunne kant en moet op een volgende release beslist voller. Als de formatie uit Tilburg voortbouwt op de memorabele melodieŽn en de verbeterpunten toepast, dan is Nederland weer een progband rijker om trots op te zijn. Tot slot een leuk detail: Elk exemplaar van de gelimiteerde vijftig stuks is voorzien van een unieke cover.

1. Enthralled
2. Of Wisdom And Pain
3. Bereft