23-02-2020

Arkona (Pol) - Lunaris
Label: Debemur Morti Productions
Arkona (Pol) - Lunaris
Nee, het gaat hier niet over de Russische Arkona, maar over de Poolse. Over het blackmetalcollectief dat al sinds 1993 meedraait en met Khorzon (verantwoordelijk voor de gitaar- en keyboardpartijen) het enige bandlid in de gelederen heeft dat er vanaf het begin bij is. Gitarist Nechrist, drummer Zaala en vocalist/bassist Drac (allen in Taran) zijn er nog maar heel kort bij. Nechrist en Zaala zijn samen met Khorzon en sessiezanger Necrosom op Lunaris te horen.

De zesde full-length is een bovengemiddeld aardige plaat geworden. Met name in Ziemia toont Arkona zich al vroeg op zijn sterkst. Het is een epische compositie met prima riffs, krachtig en (razend)snel drumwerk en felle screams. Ook daarna blijft het niveau hoog. Agressie en melancholiek wisselen elkaar af op deze plaat, die prettig wegluistert. Af en toe doemt een soundtrack-achtige kerkelijke keyboard- of orgelmelodie op die de sfeer nog eens bevordert. Ze liggen doorgaans diep in de mix, net als de bas.

Het draait vooral om de tremoloriffs en die zijn doorgaans van behoorlijke kwaliteit. Soms zijn ze simpel, zoals bij aanvang van Śmierć I Odrodzenie, doch memorabel. Bovendien komt er even later een tweede partij bij die goed aansluit. Soms raast het geheel voort (Nie Dla Mnie Litość) en op een volgende moment nemen de Oost-Europeanen flink gas terug en creëren ze een apocalyptisch en majestueus klankentapijt (Lśnienie), waarin atmosferisch gitaarspel en pianoklanken de toon bepalen.

Zo is het amusementsniveau vrijwel overal gegarandeerd. In elke track duiken wel memorabele ideeën op. Bijzonder is dat soms halverwege de tracks een ambient passage is gereserveerd voor een koor of orgel, voordat de black metal weer losbarst. Voor de ene luisteraar zal dit een struikelblok zijn, voor de ander een welkom moment om zich weer op te laden.

Wel is het jammer dat een paar tracks wegfaden en geen staart hebben. Ook zijn er blackmetalliefhebbers die dit soort 'orthodoxe' klanken al eens vaker hebben gehoord. Arkona brengt wat dat betreft niet veel nieuws, maar de release is beslist meerdere luisterbeurten waard en van bovengemiddelde kwaliteit. Op de uitvoering is niets aan te merken en ook de productie is zoals je ervan mag verwachten. Aanrader voor liefhebbers van Poolse black metal.

1. Droga Do Ocalenia
2. Ziemia
3. Śmierć I Odrodzenie