• Kristian Andersen (Where Angels Fall) - 50
  • Mark Tremonti (Alter Bridge) - 50
  • Mike Mangini (Dream Theater) - 61

Vardøger - Ghost Notes
Label: Starbreather Productions
Vardøger  - Ghost Notes
De eerste tekenen van leven van Vardøger dateren uit 1996, als de formatie onder de naam Hidden Paradise opereert. Het duurt evenwel tot 2003 voordat de eerste ep Whitefrozen verschijnt. Daarna blijft het lang stil en gooien de bandleden in 2006 de handdoek in de ring vanwege een gebrek aan toewijding. Begin 2012 pakt men de draad weer op. Vanwege bezettingswisselingen zou er ook een naamswijziging komen, maar die vindt uiteindelijk niet plaats.

Door de veranderingen in de line-up heeft de atmosferische, melancholische unblackmetal met folkelementen van Winterfrozen plaatsgemaakt voor progressieve extreme metal met melodieuze refreinen. Iets heel anders dan we van de Noren gewend zijn dus. Minder sfeergericht dan het oude materiaal, maar op een andere manier juist heel aansprekend.

Het niveau van de tracks ligt aardig dicht bij elkaar. Amongst The Damned is een prettige, melodieuze opener. Mede dankzij een prima bijdrage van zangeres Johanne Bordevik in het memorabele refrein is het groovende Call Your Name een uitschieter en ook het titelnummer verdient een eervolle vermelding vanwege zijn gave ideeën (onder andere een Megadeth-hook). Ook de tweede helft van Shine is heel sterk met onder andere Gojira-achtig gitaarwerk en zang à la ex-Enslaved-toetsenist Herbrand Larsen.

De songs liggen lekker in het gehoor en dat terwijl het contrast tussen de coupletten en refreinen groot is. In het couplet klinken de grunts van Peter Dalbakk en in de refreinen de melodieuze, kristalheldere, overtuigende zang van Knut Anders Sørum. Ook muzikaal switcht het zestal dan van complexe, soms Opethiaanse riffs naar eenvoudige rock-akkoorden, maar in Ctf komt juist weer groovend staccato gitaarspel langs.

Toch went die mix wel, al is Crystal Sky songwritingtechnisch wat minder. De overgangen daarvan versterken elkaar niet en het nummer klinkt wat druk. Daar hebben sommige andere tracks ook wat last van, maar daarin vullen de verschillende secties elkaar goed aan, zoals in het veelzijdige My Demon. De refreinen zorgen voor houvast en herkenbaarheid en elders zijn het de heavy riffs die met een keyboardondertoon de dienst uitmaken. De bas speelt een ondergeschikte rol, al is er in Revived en het titelnummer een loopje te horen.

Wat meer dynamiek in de productie als stroomlijning in de songwriting had deze release nog sterker gemaakt. Nu blijft het bij een zeer aangename extreme metalschijf met een melodieuze en proggy twist en met zeer sterke momenten. De technische uitvoering scoort een dikke voldoende en je kunt horen dat de heren en dame toegewijd zijn. Fans van bovengenoemde bands alsmede extreme progressieve metal gunnen deze release dan ook zeker minimaal een drietal luisterbeurten. Laten we hopen dat Vardøger de smaak nu te pakken heeft en we niet al te lang op een vervolg hoeven te wachten.

1. Amongst The Damned
2. Shine
3. Call Your Name