Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 juni:
  • Whitechapel
  • 11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam "Nergal" Darski (Behemoth) - 48
  • Ernie C. (Body Count) - 66
  • Howlin' Wolf† - 115
  • Johan Ericson (Draconian) - 46
  • Juhana Karlsson (Amoral) - 42
  • Magnus Rosén (Hammerfall) - 62
  • Marko Paasikoski (Sonata Arctica) - 47
  • Martin Orford (IQ) - 66
  • Mickey Curry (Bryan Adams) - 69
  • Peter Gale (Sweet Sorrow) - 45
  • Robert Hampson (Loop) - 60
Review

Need - Hegaiamas - A Song For Freedom
Jaar van release: 2017
Label: Rock'n'Growl
Need - Hegaiamas - A Song For Freedom
Need is een progressieve metalband uit Athene die al sinds 2003 actief is. Met Hegaiamas – A Song For Freedom zijn de Grieken aanbeland bij album nummer vier. Tot nu toe zijn de Zuid-Europeanen relatief anoniem gebleven in de scene. Komt met deze nieuweling daar verandering in?

Nauwelijks. De mix van alternatieve rock en metal uit de jaren negentig (Pantera, Alice In Chains, Deftones, Tool) en prog (Dream Theater, Queensrÿche, Nevermore) klinkt zeer aardig en heeft zeker zijn momenten, maar kabbelt anderzijds voort. Technisch laten de muzikanten een verzorgde indruk achter. Ze zijn de afgelopen jaren beslist gegroeid. De productie die de heavy punch bevordert, scoort ook een voldoende, al komt het geheel door de compressie wat vlak over.

Het grootste probleem van Need ligt op het compositorische vlak. De songs hebben nauwelijks een spanningsopbouw en voelen vaak lang aan. Ze duren in werkelijkheid echter vijf tot acht minuten (op de afsluiter na). Ondanks dat het geheel prettig wegluistert, zijn er te weinig 'wow-momenten'. Voorganger Orvam – A Song For Home uit 2014, die dezelfde opzet heeft (zeven nummers, zesde nummer bestaat uit een dialoog, lange afsluiter) en nadrukkelijker invloeden uit de jaren negentig herbergt, heeft er meer.

Het is evenwel beslist geen slecht album. Integendeel. Remory en Tilikum blijven wel hangen na meerdere luisterbeurten en ook Therianthrope heeft aangename zanglijnen. De opener bevat een memorabel refrein en de track die naar de in SeaWorld overleden orka is vernoemd is, bevat vette doomy riffs en sfeer, mede doordat er Midden-Oosterse melodielijnen (en vrouwenzang) in verwerkt zijn.

Het progressieve Alltribe doet hier en daar aan Dream Theater denken en bevat veelvuldig gitaarmelodieën die soms samenkomen met keyboardspel. In Therianthrope wisselen passages met groovy gitaarwerk en atmosferische stukken elkaar af. Het baswerk komt mooi naar voren in het spierballennummer Riverthane, waarin Need het duidelijkste zijn voorliefde voor krachtige (alternatieve) metal (raakvlakken met Disturbed) laat blijken.

De zang van Jon V. is niet opvallend, ook al varieert hij wel in voldoende mate. Naast zijn melodieuze zang zet hij zijn rauwe stem op het juiste moment in (Riverthane) en zijn er op een paar momenten zelfs screams te horen. Bij aanvang van Tilikum zingt hij ingetogen en emotioneel. Als hij niet zingt, is er ruimte voor instrumentale passages met solo's. I.O.T.A. is een overbodige track die uit een dialoog van vijf minuten bestaat. Het bijna titelnummer is een zeer omvangrijk werkstuk van 22 minuten dat alle kanten van de band belicht.

Hegaiamas – A Song For Freedom is een aangename plaat die progressieve en groovy metal combineert. Technisch laten de Grieken horen progressie te hebben geboekt en de invloeden van Alice In Chains liggen er minder dik bovenop dan op de voorganger, maar het levert geen release op die zich kan meten met de top in progland. Daarvoor is de herinneringswaarde te gering. Aankoopadvies voor het nieuwste werk is derhalve: no Need!

Tracklist:
1. Rememory
2. Alltribe
3. Therianthrope
4. Riverthane
5. Tilikum
6. I.O.T.A.
7. Hegaiamas

Score: 73 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 18 januari 2017

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.