Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • 30 januari:
  • Deathstars
  • 2 februari:
  • Deathstars
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • 3 februari:
  • Deathstars
  • Halestorm
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • 4 februari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Haken
  • Harakiri For The Sky
  • Soen
    1 maart:
  • Nervosa, Warbringer en Warfect
  • Carmen R. Schäfer (Brainstorm) - 43
  • Eddie Jackson (Queensrÿche) - 61
  • Nicola Pirroni (Holy Martyr) - 46
  • Olaf Zissel (Tankard) - 54
  • Stuart Marshall (Dungeon) - 43
  • Vrangsinn (Carpathian Forest) - 48

• Dave G. Halliday (Hell) - 1987
  • Willie Dixon - 1992

In Mourning - Afterglow
Label: Agonia Records
In Mourning - Afterglow
Aan het einde van het jaar kijken velen terug op het afgelopen jaar. 2016 was een jaar met veel gave releases, té veel om te recenseren, maar we hebben de belangrijkste er grotendeels tussenuit gepakt. Toch is er één die niet besproken is en bij ondergetekende wel in de cd-speler zijn rondjes heeft gedraaid. Dat is Afterglow, de vierde full-length van In Mourning. Hoogste tijd om deze langspeler eens onder de loep te houden.

Net als op The Weight Of Oceans (2012) combineren de Zweden Opethiaanse progmetal, de melancholiek van Insomnium en hoor je invloeden van November's Doom, Ghost Brigade en Swallow The Sun terug. De mannen hebben getracht dicht in de buurt te komen van de live-sound, maar dat pakt slechts gedeeltelijk goed uit. De productie van de vorige plaat heeft meer impact. Daarop is het gitaargeluid scherper en nu klinkt het geheel wat droger en vlakker.

Toch valt er voldoende te genieten. Fire And Ocean is een memorabele en krachtige opener en het bijna tien minuten durende The Grinning Mist heeft een zeer fraai rustig gedeelte met subtiel drumwerk van Daniel Liljekvist (ex-Katatonia). In deze proggy track komt de cleane zang van Tobias Netzell optimaal tot zijn recht. Het mooie Ashen Crown heeft tijdens de eerste helft ijzersterke riffs voordat de melancholische sfeer (met wederom een prachtig rustig gedeelte) de tweede helft karakteriseert.

Wat opvalt, is dat aanvankelijk elk nummer zijn eigen identiteit heeft. Zo is The Grinning Mist dreigend en proggy en kenmerken staccato (djenty) riffs het gave Below Rise To The Above. Afwisseling is er dus voldoende terwijl het tempo gemiddeld lager ligt dan op The Weight Of Oceans. Dat laatste zorgt er samen met de mix voor dat je aandacht vroeg of laat wel wat wegebt. Hoe aangenaam de muziek ook is, je dwaalt op een bepaald moment af. Het vloeiende The Call To Orion zorgt weer voor oplettendheid.

Afterglow is een mooie plaat die nog sterker had kunnen zijn met een dynamischere productie waarbij het gitaarwerk wat nadrukkelijker en levendiger in de mix zou staan. Desondanks staan er veel fraaie nummers op, al ligt het wegvallen van concentratie wel op de loer. Het is een release die vaker beluisterd moet worden om in te zinken. Hij is zeker het checken waard voor fans van zowel bovengenoemde bands als ook Barren Earth, Edge Of Sanity en Omnium Gatherum.

1. Fire And Ocean
2. The Grinning Mist
3. Ashen Crown