Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • 30 januari:
  • Deathstars
  • 2 februari:
  • Deathstars
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • 3 februari:
  • Deathstars
  • Halestorm
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • 4 februari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Haken
  • Harakiri For The Sky
  • Soen
    1 maart:
  • Nervosa, Warbringer en Warfect
  • Carmen R. Schäfer (Brainstorm) - 43
  • Eddie Jackson (Queensrÿche) - 61
  • Nicola Pirroni (Holy Martyr) - 46
  • Olaf Zissel (Tankard) - 54
  • Stuart Marshall (Dungeon) - 43
  • Vrangsinn (Carpathian Forest) - 48

• Dave G. Halliday (Hell) - 1987
  • Willie Dixon - 1992

In Mourning - Garden Of Storms
Label: Agonia Records
In Mourning - Garden Of Storms
Volgend jaar bestaat In Mourning twintig jaar. In twee decennia is de progressieve melodeathband altijd in de schaduw blijven staan van inspiratiebronnen als Opeth, het oude Katatonia, Insomnium, Swallow The Sun en Edge Of Sanity. Toch hebben de Zweden altijd prima albums voortgebracht en overtuigende optredens verzorgd (zoals recentelijk op Brainstorm in Apeldoorn), waarmee ze solide in de subtop opereren.

Op Garden Of Storms gaan ze progressiever, gelaagder en melodieuzer te werk dan op Afterglow (2016). Het levert een diverse plaat op die beter geproduceerd is dan zijn voorganger en vanwege de afwisseling langer blijft boeien. Het tempo varieert sterker en er zijn, hoewel de grunts nog altijd overheersen, meer passages met cleane zang van gitarist Tobias Netzell. Zijn heldere stem, die flink is verbeterd, doet soms aan Bruce Soord van The Pineapple Thief herinneren (Yields Of Sand). In het met Katatoniaanse leads en oosterse melodieën voorziene Hierophant gebruikt hij zijn cleane zangstem op verschillende manieren, een geslaagd experiment.

Nieuw in de line-up zijn bassist Sebastian Svalland (Letters From The Colony) en drummer Joakim Strandberg Nilsson (Faithful Darkness, Nonexist). Beiden maken een prima indruk. Met name het drumspel van Nilsson is goed uitgelicht. Het is zeer kleurrijk en divers, zoals hij toont in Tribunal Of Suns en Magenta Ritual, en een enkele keer verrassend (de versnelling naar blasts in Huntress Moon). Verder valt vooral het organische geluid van zijn instrument op.

Het fragiele Magenta Ritual is één van de vier tracks die het vijftal musici op zijn sterkst laat horen. Ook Black Storm, Hierophant en het snelle Huntress Moon behoren tot de hoogtepunten. Laatstgenoemde vanwege zijn power en zijn wisseling tussen brute passages enerzijds en melancholische melodieën met een psychedelische touch anderzijds. Hierophant bevat de meest memorabele leadgitaarpartijen.

Toch is Garden Of Storms geen meesterwerk. Hoewel het technische niveau hoog ligt en er in elke compositie prima ideeën, zoals wonderschone harmonieën aan het einde van Yields Of Sand, aan bod komen, blijft het melancholische songmateriaal niet makkelijk hangen of versterken de overgangen elkaar niet. Dat is een terugkerend euvel bij In Mourning. Je moet een flink aantal keren naar het album luisteren om de songs te laten groeien en ze te kunnen herinneren. Op dat punt van kritiek na is er niets dan lof voor In Mourning.

1. Black Storm
2. Yields Of Sand
3. Hierophant