Enquête

Er komt een vervolg op de mockumentaire This Is Spinal Tap (1984). Wat is jouw favoriete scène of grap uit de originele film?

band rolt tussenraam omhoog om limousinechauffeur niet te horen
douanecontrole op het vliegveld
exploderende drummer(s)
grote cocon met Derek erin weigert tijdens concert te openen
Jeanine, David's vriendin, wordt de nieuwe bandmanager
Lick My Love Pump songtitel
miniatuursandwiches en andere backstageklachten
na vertrek Nigel gaat Spinal Tap free-form jazz spelen
Nigel verbiedt Marty om zelfs maar naar zijn gitaar te wijzen
optreden op militaire vliegbasis
poppenshow staat boven Spinal Tap op billboard
Shit Sandwich en andere albumrecensies
signeersessie in platenzaak
Spinal Tap maakt glorieuze comeback (in Japan)
Spinal Tap verdwaalt in gangenstelsel richting het podium
Stonehenge-monument maakt zijn livedebuut
uitvoering van Big Bottom
uitvoering van Gimme Some Money
uitvoering van Heavy Duty
uitvoering van Hell Hole
uitvoering van (Listen To The) Flower People
uitvoering van Tonight I'm Gonna Rock You Tonight
versterker die naar elf gaat
zwarte albumhoes van Smell The Glove
een andere scène of grap, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    18 mei:
  • Hällas
  • Meshuggah en Zeal & Ardor
  • 19 mei:
  • Anneke van Giersbergen
  • Oranssi Pazuzu, Deafkids en Sturle Dagsland
  • Tool en Brass Against
  • 20 mei:
  • Anneke van Giersbergen
  • Hangman's Chair, An Evening With Knives en Lifelong
  • King 810, Afterlife, Yavid, Born A New en 3 Eyed Kids
  • Oranssi Pazuzu, Deafkids en Sturle Dagsland
  • 21 mei:
  • Anneke van Giersbergen
  • Manticora
  • 22 mei:
  • Anneke van Giersbergen
  • Electric Callboy, Blind Channel en One Morning Left
  • King Satan en Splinterbomb
  • Stake en Cloudsurfers
  • 23 mei:
  • Meshuggah
  • Wolfmother
  • 24 mei:
  • Midnight en Night Demon
  • Russian Circles
    18 juni:
  • Copenhell
  • Graspop Metal Meeting
  • Pinkpop
Kalender
Vandaag jarig:
  • Asis Nasseri (Haggard) - 51
  • Beatriz Albert (Ebony Ark) - 40
  • Billy Howerdel (A Perfect Circle) - 52
  • Dean Pleasants (Suicidal Tendencies) - 57
  • Edu Falaschi (Angra) - 50
  • Ingo Schwichtenberg (Helloween)† - 57
  • Mike Bridge (Season's End) - 35
  • Page Hamilton (Helmet) - 62
  • Samppa Hirvonen (Nightwish) - 44
  • Stig Pedersen (D-A-D) - 57

Vandaag overleden:
  • Chris Cornell (Soundgarden) - 2017
Review

Hammers Of Misfortune - Dead Revolution
Jaar van release: 2016
Label: Metal Blade Records

Hammers Of Misfortune - Dead Revolution

In het rijtje van 'eigenzinnige bands die ogenschijnlijk bekend in het gehoor liggende muziek spelen, maar die bij nadere beluistering altijd net anders in elkaar steekt dan je dacht', heeft 2016 ons nog een album opgeleverd van het Amerikaanse Hammers Of Misfortune. Is het heavy metal? Is het seventies progrock? Is het epic metal? Het antwoord is 'ja'.

Gitarist/componist John Cobbett (ook bekend van minstens even eclectische bands als Vhol en The Lord Weird Slough Feg) heeft met pareltjes als The August Engine en The Locust Years al bewezen in staat te zijn om sterke atmosferische en afwisselende proto-metaltracks te schrijven, maar de muziek raakte mij op het vorige album 17th Street net niet zo goed als het geval was bij de eerder genoemde platen. Ik hoef hierover gelukkig niet te treuren, want Dead Revolution grijpt me meteen weer wel bij de strot!

De meerdere gezichten van meesterbrein John Cobbetts muzikale talenten komen het beste naar voren in een opzwepende lied als The Precipice (Waiting For The Crash). Aan de oppervlakte is een atmosferische jaren 70 progrocktrack te horen die doet denken aan Kansas of Genesis. Wat dit nummer bij nadere inspectie buiten dit gangbare stramien doet vallen, is de stampende thrashmetalriff die de slepende keyboards en gecombineerde man/vrouwenzang ondersteunt. De song is zodoende slepend en mysterieus, maar ook energiek en in your face. De ingrediënten klinken allemaal bekend, maar de combinatie heeft iets eigenzinnigs en uitdagends. Een ander voorbeeld is het logge Here Comes The Sky, dat een broeierige, bijna southern hardrocksfeer neerzet, om af te sluiten met een psychedelische passage waarin vreemde vocale effecten en een treurige trompet de aftocht blazen.

De meest directe nummers van de cd zijn opener The Velvet Inquistion en Flying Alone, waarin de band grijpt naar een oldschool Rainbow-sound waarbij de nadruk net iets meer op rauwe en schurende heavy metal ligt dan bij Blackmore's voormalige band het geval is. Afsluitende track Days Of '49 geeft daarnaast een interessante versie van de folkrockklassieker (mede bekend van Bob Dylan) en laat een meer doomachtig geluid horen, dan de eerdere akoestische versies deden. Waar ik zanger Joe Hutton op het vorige album nog wat onwennig vond klinken, heeft zijn stem hier een constant krachtige mineurstemming die zowel opera-esque als punkachtig overkomt. Extra credits gaan nog uit naar het voortdurend razende drumwerk van Will Carrol, die door de geest van Cozy Powell bezeten lijkt te zijn.

Dead Revolution is een album met een sound die je doet herinneren aan een lang vervlogen en betere tijd, die mogelijkerwijs nooit bestaan heeft. Aan de andere kant toont het een futuristische blik op hoe traditionelere geluiden (progrock en heavy metal) alsnog een frisse en moderne sound kunnen hebben. Naast verplichte kost voor liefhebbers van het eerdergenoemde Vhol en (The Lord Weird) Slough Feg, mogelijk ook zeer aantrekkelijk voor mensen die Opeth al enkele jaren niet zo heel avontuurlijk meer vinden maar wel kicken op de retro jarenzeventigsound. Een waar pareltje!

Tracklist:
1. The Velvet Inquisition
2. Dead Revolution
3. Sea Of Heroes
4. The Precipice (Waiting For The Crash)
5. Here Comes The Sky
6. Flying Alone
7. Days Of '49

Score: 95 / 100

Reviewer: Lennert
Toegevoegd: 31 december 2016

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2022 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.