Enter Shikari - Live At Alexandra Palace
Label: Ambush Reality / Play It Again
Het is inmiddels tien jaar geleden dat Enter Shikari een hit had met Sorry You're Not A Winner. Wie de band daarna gevolgd heeft of live gezien heeft, weet dat ze nog steeds garant staan voor een kleurrijke en energieke show. Regelmatig komt er een live-album uit via Ambush Reality / Play It Again Sam. Met Live At Alexandra Palace zijn we aanbeland bij Bootleg Series no. 6. Doordat er tegenslagen waren met filmen in deze Londense zaal, is het geen dvd geworden, maar een live-album.

Gitarist Liam 'Rory' Clewlow en live-technicus Tim Morris hebben aan de originele opnamen gesleuteld in de studio. Dat levert een acceptabel geluid op, met name op muzikaal vlak. Vocaal is het in 1999 als Hybryd opgerichte collectief niet sterk. Frontman Roughton 'Rou' Reynolds scoort mede vanwege zijn enthousiasme nog een voldoende (hij legt bij zowel zijn screams als cleane zang alles in de songs wat hij heeft), maar de achtergrondzang van Chris Batten en Rory is ondermaats. Zo komt het rustige deel van het punky The One True Colour goed uit de verf, maar is de melodieuze achtergrondzang matig.

Desondanks zijn het swingende No Sleep Tonight en Radiate vroege hoogtepunten en is het met The Jester (met gave dwarsfluit-twist) springen geblazen. De composities vliegen alle kanten op. Zo bevat Price In My Head zowel een System Of A Down-achtig deel als een passage met klassieke muziek, is er in Gandhi Mate Gandhi een break met het refrein van Angels van Robbie Williams en is Dear Future Historians een piano-ballad. Verder wijken de live-versies vaak af van de originele, hetgeen doorgaans goed uitpakt. Het publiek heeft het prima naar zijn zin en mag in twee groepen Juggernauts meezingen.

Het is eigenlijk jammer dat de beeldopnamen niet zijn gelukt, want zoals de clip bij Redshift toont, is dat een toegevoegde waarde. Zonder die beelden is het een aardig live-album, maar mis je toch deels de beleving van de negenduizend fans en vooral de spectaculaire lichtshow. Wel toont de release de bijna grenzeloze veelzijdigheid van de muziek van Enter Shikari (van The Prodigy tot Bring Me The Horizon, van punk tot trance en van nu-metal tot dubstep) en het onaflatende enthousiasme van de Britten, die bij velen altijd bekend blijven vanwege die ene hit: Sorry You're Not A Winner, een toepasselijke titel voor dit live-album.

1. Intro / Solidarity
2. Sorry You’re Not A Winner
3. The One True Colour