Enter Shikari - Live From Planet Earth 3
Jaar van release: 2011
Label: PIAS

Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen: verplichte kost voor de fans. Met gemak een van je beste aankopen van het jaar. Enter Shikari heeft een live-album afgeleverd bij de platenzaak dat een perfect beeld schept van waar de band voor staat. Met deze aankoop heb je echt waar voor je geld en genoeg luister- en beeldmateriaal om je de komende tijd bezig te houden. Het is intussen alweer vier jaar geleden sinds het debuutalbum Take To The Skies uitkwam en De Britse technocore rockers uit St. Albans laten met dit live-album even weten dat ze nog steeds in leven zijn. En dat met maarliefst drie schijven.

De eerste is hiervan welhaast de minst interessante waarschijnlijk. Het is de enige van de drie die alleen maar geluid bevat. Deze cd bevat de liveregistratie van het optreden in Hatfield in hun thuisland en omdat schijf twee daar de beeldversie van is schakel ik daar maar gelijk naar over. Want laten we eerlijk zijn, de heren moeten het toch eigenlijk wel van hun liveshow hebben. Want zonder beeld merk je niets van die interactie met het publiek, de moddervette podiumpresentatie en de flitsende, perfect afgestemde lichtshow.

Qua beeldmateriaal is dit eigenlijk maar een vrij amateuristisch gebeuren. De helft van de show is het te donker, negen van de tien keer zit de camera bijna in de gitaar, het beeld is regelmatig out of focus en het is allemaal erg fragmentarisch waardoor de dynamiek van de show er een beetje uit is. De band zelf echter is enorm op dreef. Er worden allerlei capriolen uitgehaald, zonder een compleet zooitje van de show te maken. Opvallend is wel de hoe ontzettend professioneel de band geworden is.

Wat dat betreft is er niets over van het beginnende tienerbandje dat in de eerste helft van 2007 achtereenvolgens in Doornroosje, Waterfront en Melkweg stond, waar de band zelf duidelijk overdonderd was door het succes. Foutjes worden nu heel makkelijk opgepakt en hier en daar lijkt er sprake van een bepaald automatisme.

Interessant is nog de dubstep intro van Mothership en de vorig jaar uitgebrachte nonalbum single Destabilise. Het tweede concert van deze schijf is opgenomen in het bekende Underworld in juni 2010. Dè concertzaal bij uitstek in de alternatieve wijk van Londen: Camden. Het publiek staat heel dicht op de band en het is er allemaal lekker klein en er is dan ook sprake van instant chaos. Het amateuristische karakter van de opnames komt hier veel beter tot zijn recht en deze ambiance geeft Enter Shikari de undergroundfeel terug die bij ze hoort. Stagedivende kids, singalongs, crowdsurfers en al wat dies meer zij. Je ziet het plezier van de bandleden er vanaf spatten. Boeiend dat het allemaal niet strak meer is.

Dit zijn van die memorabele shows waar je simpelweg bij had moeten zijn. En wat dat betreft een veel betere keuze voor de live-dvd. Wie erbij was bij die eerder genoemde legendarische shows in 2007 zal begrijpen wat ik bedoel. Overal bezwete lijven, beslagen camera... Wie het niet begrijpt was er niet bij. In dat opzicht laat de derde schijf een heel ander beeld van de band zien.

Droevig genoeg moet deze dvd beginnen met een soort dagboek van hun Ruslandavontuur: Een optreden in Moskou en een in St. Petersburg. Niet dat daar per se iets mis mee is, maar het heeft totaal geen toegevoegde waarde. Sterker nog, de bandleden komen er eigenlijk een beetje droevig van af. Tegenover fans zijn ze nogal schuchter en ongemakkelijk en de manier waarop er met drank wordt omgegaan? Het is ze allemaal een beetje naar het hoofd gestegen. Zo zie je wat ervan komt kinders: eerst komen ze over als een stel standaard dronken randdebielen, camera gestolen of op een of andere manier kwijtgeraakt, zware kater en algehele malaise. Als ze nou nog wat cultureels gedaan hadden... Maar nee hoor, alles wat er aan cultuur gedaan wordt is wodka drinken. Of, waarschijnlijker: zuipen.

Nouja, het zij ze vergeven want wat er volgt is met gemak een van de meest professionele optredens van een stelletje jonge honden dat je ooit gezien hebt. De optredens in Hammersmith en Tokyo zijn namelijk in een grote poparena en daarmee is gelijk de toon gezet. Opvallend genoeg bezitten de jongens (intussen) over een dermate professionele performance dat ze ook dit publiek uitstekend kunnen bespelen. Ze zuipen dan misschien wel veel, maar verzuipen doen ze zeker niet.

Samengevat is dit zeker voor de fans een prachtig document waarin de band in al zijn facetten getoond wordt. Van de energieke, zweterige undergroundoptredens via knullige comazuipachtige jonge honden acties naar de grote professionele arenaoptredens. Een must voor de fan en een vermakelijk setje schijven voor de algemeen geïnteresseerde live-dvd kijker. De cd en de Ruslanddocu zijn enigszins overbodig maar voor het bedrag dat deze 'box' in de winkel ligt maakt dat allemaal niet zo uit.

Tracklist cd:
1.Live In Hatfield, UK (December 2010)

Tracklist dvd 1: