• Muhammed Suiçmez (Necrophagist) - 46
  • Sigurd "Satyr" Wongraven (Satyricon) - 46
  • Steve Smyth (Nevermore) - 51

Circus Maximus - Havoc
Label: Frontiers Music
Circus Maximus - Havoc
Begin maart was Circus Maximus in Nederland om het nieuwe album Havoc te promoten. De Noren maakten met hun show in Cultuurpodium Boerderij in Zoetermeer een positieve indruk. De ene nieuwe track kwam destijds echter wat sterker uit de verf dan de andere. Die wisselvalligheid is ook terug te horen op de meest recente plaat, al overheerst over het algemeen een positief gevoel.

Het nieuwste werk van Circus Maximus is melodieuzer, toegankelijker en minder metal-georiënteerd dan voorheen. Het is nog steeds prog, maar dan lichter. De pop(rock) à la The Rasmus, Keane, Coldplay, 30 Seconds To Mars, U2 en vooral Muse voert de boventoon. Doordat het metalingrediënt onderbelicht blijft, zal een aantal fans afhaken. Aan de andere kant staan er toch behoorlijk wat aangename tracks op het album, met name op de tweede helft, maar ook al bij aanvang. The Weight is een prima opener en het post-grungy Highest Bitter is zeer catchy en rockt lekker. Het enige nummer dat écht uit de toon valt, is het Marilyn Manson-achtige, stampende titelnummer.

Het mooi gezongen Flames heeft een heerlijke lichte vibe, alsof je zweeft. Loved Ones begint toegankelijk, maar bevat een geslaagde twist naar progrock en synth-pop uit de jaren tachtig. Het is net als Afterlife en Chilvalry een track van meer dan acht minuten die veel te bieden heeft. Een catchy refrein, een mooie opbouw, gitaarsolo’s van gitarist/producent Mats Haugen (net als in het aardige, maar niet opvallende Pages, waarin de bas veel ruimte krijgt en Remember, dat een Supertramp-achtige bijdrage van de toetsenist bevat), interessante ritmiek en zelfs de metal komt nog heel even aan bod. After The Fire is nog het meest metal en doet deels terugdenken aan The 1st Chapter (2005).

Het siert de Noren dat ze zichzelf niet wensen te herhalen en nieuwe elementen toepassen. Havoc zal echter voor verdeeldheid onder de fans zorgen. Voor sommigen is deze vierde full-length te soft, toegankelijk en mist het de metal van eerdere albums. Anderzijds zal het nieuwe liefhebbers aantrekken die de commerciële richting juist omarmen. Er staan voldoende aangename tracks op. Het ligt er maar net aan tot welke groep je jezelf rekent. Naast een bonustrack bevat de speciale deluxe-digipakversie een cd met opnamen van het optreden in Loud Park van 2012.

1. The Weight
2. Highest Bitter
3. Havoc