Mutoid Man - Bleeder
Label: Sargent House

Mutoid Man - Bleeder

Een metalplaat die negenentwintig minuten en een paar seconden duurt? Dan denk je al gauw aan de Slayer-klassieker Reign In Blood. Het uit Brooklyn afkomstige Mutoid Man weet met zijn eerste full-length Bleeder echter ook deze tijdsduur te bereiken. Hoewel beide platen muzikaal behoorlijk van elkaar verschillen, hebben ze naast de speeltijd ook nog iets anders gemeen. Namelijk op het gebied van de intensiteit van de muziek. Bleeder is namelijk kort maar erg krachtig. Aan het einde van de plaat is het echt even bijkomen, maar daarentegen is de verleiding ook groot om nogmaals op ‘play’ te drukken.

Mutoid Man bevat (ex-)leden van ondermeer Converge en Cave In en dan is het niet zo vreemd dat er post-hardcore- en mathcore-elementen in de muziek terugkomen. Daarnaast is er sludge-gitaarwerk te horen en komen er zo af en toe ineens opvallend melodieuze classicrockpassages voorbij. Met The Mars Volta, The Dillinger Escape Plan en Mastodon als belangrijkste ‘klinkt als’-bands is sowieso al duidelijk dat Mutoid Man niet de makkelijkste muziek maakt. Een orkaan van geluid stormt op je af met Bleeder. Luisteraars die niet van ‘drukke’ muziek houden, zijn hier niet aan het juiste adres.

Met Bridgeburner start de plaat nog vrij mild en is het nog best eenvoudig meezingen en genieten van de makkelijk in het gehoor liggende gitaren en Mastodoniaans riffwerk. Vervolgens is het plankgas op de ijzersterke tracks Reptillian Soul en Sweet Ivy. Beide songs hangen erg naar de progressieve muziek van The Mars Volta. 1000 Mile Stare combineert het beste van Mastodon en The Mars Volta. Het blijkt zo langzamerhand erg moeilijk stilzitten bij dit plaatje. Met een razende snelheid knalt Bleeder door. Wat volgt, is de absolute waanzin van Surveillance, waarin een staande ovatie voor drummer Ben Koller niet misplaatst is. Het gaspedaal blijft volledig ingedrukt met Beast. Pas in Dead Dreams gaat het tempo iets omlaag. Het niveau blijft hoog en pas in de afsluitende titeltrack is er kans om bij te komen van deze vreemde, maar uiterst vermakelijke plaat.

Een album omschrijven als een achtbaan is misschien wat cliché, maar bij Mutoid Mans debuutplaat Bleeder is deze omschrijving simpelweg zeer treffend. De plaat had wel wat langer mogen zijn, zeker voor een full-length. Aan de andere kant was dat misschien wel wat te veel van het goede geweest. Kun je wel wat met bands als The Mars Volta en Mastodon? Dan is dit enerverende schijfje bij dezen een sterke aanbeveling.

1. Bridgeburner
2. Reptilian Soul
3. Sweet Ivy