27-10-2020

The Grotesquery - Curse Of The Skinless Bride
Label: Cyclone Empire
The Grotesquery is een supergroep met onder andere Kam Lee (o.a. Bone Gnawer, ex-Death, ex-Massacre) en Rogga Johansson (o.a. Paganizer, Ribspreader, ex-Edge Of Sanity, ex-Bone Gnawer) in de gelederen. De band bestaat sinds begin 2009 en heeft drie albums op de markt gebracht: Curse Of The Skinless Bride is daarvan het meest recente en het laatste in de ‘Coffin Born Trilogy’.

Op deze platen draait het vooral om de sfeer en het verhaal en juist die elementen zijn goed uitgewerkt op de nieuwe release. Zo zijn er (net als op de vorige platen) door Kam Lee gesproken passages tussen de tracks door die het relaas van de plaat versterken. Aangezien er sprake is van een trilogie, staat het nieuwe hoofdstuk dan ook niet op zichzelf. Het bevat koppelingen met de geschiedenis rond de protagonisten uit de eerdere vertellingen. Deze verhalen zijn vooral geïnspireerd door Howard Phillips Lovecraft en Edgar Allen Poe.

Uiteraard komt de occulte horror ook terug in de donkere muziek. The Grotesquery staat voor old school death metal die beïnvloed is door zowel Zweedse als Amerikaanse bands van de jaren negentig, zoals Massacra, Edge Of Sanity, Bloodbath, maar ook door Gorefest, Bolt Thrower en Celtic Frost. De plaat begint nog met een paar midtempotracks, maar daarna krijgen de langzamere tracks de overhand en zijn er aan het eind een paar experimenten met gothic rock en cleane vocalen. Ondanks deze uitstapjes overheerst de death metal. Downfall – It’s All Gone To Hell (duurt wel iets te lang) en Her Exquisite Corpse - The Skinless Bride zijn de meest memorabele tracks en sluiten mooi aan bij het verhaal. De overige tracks passen wel in het geheel, maar blijven minder goed hangen en gaan op bepaalde momenten zelfs ongemerkt voorbij.

Curse Of The Skinless Bride is verhaaltechnisch en qua sfeer dan ook sterker dan de muzikale omlijsting. Fans van horrorverhalen en bovengenoemde inspiratiebronnen doen er goed aan om deze band eens te gaan beluisteren en de bijbehorende verhalen te lezen. Het is The Grotesquery gelukt om een aardige trilogie te maken, maar memorabel zou ik die niet willen noemen.

1. Intro/Unholy Reprisal - Resurrection Of The Coffin Born
2. The Missing And The Detective´s Hunch
3. Return To The House Of Grotesque