Enquête

Wat is jouw favoriete studio-album uit de jaren tachtig?

AC/DC - Back In Black
Anthrax - Among The Living
Black Sabbath - Heaven And Hell
Death - Leprosy
Dio - Holy Diver
Exodus - Bonded By Blood
Guns N’ Roses - Appetite For Destruction
Helloween - Keeper Of The Seven Keys Part I
Iron Maiden - Powerslave
Iron Maiden - The Number Of The Beast
Judas Priest - British Steel
Megadeth - Peace Sells… But Who’s Buying?
Mercyful Fate - Don’t Break The Oath
Metallica - Master Of Puppets
Metallica - Ride The Lightning
Morbid Angel - Altars Of Madness
Motörhead - Ace Of Spades
Queensrÿche - Operation: Mindcrime
Rush - Moving Pictures
Savatage - Gutter Ballet
Sepultura - Beneath The Remains
Slayer - Reign In Blood
Testament - The Legacy
Venom - Black Metal
een ander album uit de periode 1980-1989

[ Uitslag | Enquêtes ]

Geen concerten bekend voor 27-08-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Abe Cunningham (Deftones) - 51
  • Rex Brown (Pantera) - 60

Vandaag overleden:
  • Mark Shelton (Manilla Road) - 2018
Review

Tim Bowness - Abandoned Dancehall Dreams
Jaar van release: 2014
Label: InsideOut Music
Tim Bowness - Abandoned Dancehall Dreams
Waarschijnlijk kennen de meeste lezers Tim Bowness van no-man (waarin hij een duo vormt met Steven Wilson). Na een aantal platen met deze band en gastbijdragen aan andere projecten, verschijnt in 2004 My Hotel Year, zijn debuut als solo-artiest.

Tien jaar later komt de Engelsman met een nieuw solo-album met de titel Abandoned Dancehall Dreams, dat oorspronkelijk bedoeld was als een nieuwe full length van no-man. Hierop werkt hij samen met onder anderen Steven Wilson (die het geheel ook gemixed heeft terwijl Tim de producer is), drummer Pat Mastelotto (King Crimson), bassist Colin Edwin (Porcupine Tree) en Anna Phoebe (Trans-Siberian Orchestra). Bowness speelt progressieve muziek met als invloeden onder andere Kate Bush, Genesis, Talk Talk, Pink Floyd, David Bowie en Nick Drake.

Behalve tijdens de opener The Warm-up Man Forever, met krachtig bas- en drumwerk en invloeden van Peter Gabriel, ligt het tempo op het album laag en krijgen we nostalgische, rustige songs te horen, die ieder een verhaal van verschillende mensen vertellen. Abandoned Dancehall Dreams biedt daarbij een geslaagde diversiteit aan stijlen. Zo doet Waterfoot sterk denken aan Nick Drake, is Songs Of Distant Summers een ambient nummer dat doet verlangen naar vervlogen tijden en is afsluiter Beaten By Love drumgeoriënteerd en experimenteel.

Het album blijft van begin tot eind boeien door de mooie balans tussen sfeervolle muziek (mede dankzij de fraaie orkestrale arrangementen van Andrew Keeling) en de rustige, zoete stem van Tim. De opener en afsluiter zijn wat hardere songs, hetgeen wel even wennen is omdat de rest zo rustig is. Piano en keyboards zijn in de meeste tracks dominanter aanwezig dan de gitaarpartijen. In eerste instantie klinkt de muziek straight forward en toch zit er veel diepgang in. In elke compositie schuilt namelijk veel fraaie subtiliteit in de vorm van samples, achtergrondzang of orkestrale elementen. Hoogtepunten zijn de twee epische, meer dan acht minuten durende tracks Smiler at 50 (dat rustig begint, een memorabele zanglijn heeft en afsluit met een fraaie, orkestrale passage) en I Fought Against The South (met invloeden van Portishead en Nick Cave).

Abandoned Dancehall Dreams is drie kwartier lang een genot voor het oor. Een trip naar danszalen waar mensen in het verleden samenkwamen om te ontspannen, te ontsnappen uit de dagelijkse drukte. Een plek waar romantiek hoogtij vierde en livemuziek werd gespeeld. Op 11 september komt Tim Bowness naar Cultuurpodium Boerderij in Zoetermeer. Tijdens deze avond brengt hij samen met de Britse band Henry Fool muziek van No-Man en Henry Fool live ten gehore. Ook zullen er nummers van Abandoned Dancehall Dreams worden gespeeld.

Tracklist:
1. The Warm-Up Man Forever
2. Smiler At 50
3. Songs Of Distant Summers
4. Waterfoot
5. Dancing For You
6. Smiler At 52
7. I Fought Against The South
8. Beaten By Love

Score: 79 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 15 juli 2014

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.