• Vince Neil (Mötley Crüe) - 62

• Tony Destra (Cinderella) - 1987

IXXI - Skulls 'N' Dust
Jaar van release: 2014
Label: Osmose Productions
IXXI - Skulls 'N' Dust
IXXI is een typisch voorbeeld van een zogenaamde ‘all-star’-band die steeds net niet aan de verwachtingen weet te voldoen. Het Zweedse blackmetalgezelschap, destijds nog met leden van Ondskapt, Lifelover en Zavorash in de line-up, debuteerde in 2007 met veel bombarie met het titelloze debuut: een aardig, zij het wat wisselvallig werkje. Met drie albums op zak, evenveel labels die reeds de revue hebben gepasseerd en een inmiddels behoorlijk lang geworden lijstje met ex-leden keert IXXI begin 2014 terug in de spotlights met Skulls ‘N’ Dust.

Na vijf jaar stilte, waarin desondanks heel wat is gebeurd (het meest heftige daarvan natuurlijk het overlijden van gitarist Nattdal, ook bekend van Lifelover), zal Skulls ‘N’ Dust ongetwijfeld als een nieuwe start en haast als een nieuw debuut aanvoelen voor deze band.Letterlijk zelfs, want de band was tussen 2010 en 2011 zelfs even ermee gestopt. De titel doet vermoeden dat IXXI de black-'n-rollaanpak die al eerder op momenten zijn intrede deed, verder heeft uitgebouwd. En inderdaad: nummers als G.P.S.D., Necromancy en Original Sin hebben een rauwe en onstuimige ‘vibe’ die er goed in gaat.

Toch is ook Skulls ‘N’ Dust niet de gehoopte wedergeboorte geworden die de band voor ogen zal hebben gehad. Dat komt omdat er ondanks alle veranderingen muzikaal gezien weinig vooruitgang is geboekt. Hoewel nieuwe zanger Outlaw een lichte verbetering is ten opzichte van het natte geblaf van Totalscorn, blijven veel punten die de band eerder parten speelden namelijk ook nu overeind staan. Het belangrijkste daarvan is dat het songmateriaal simpelweg niet heel erg spettert. Skulls ‘N’ Dust wil nergens écht ontvlammen. IXXI slaagt er altijd wel in om een aantal krachtig klinkende nummers neer te pennen, maar weet dat tot nu nog steeds geen heel album vast te houden.

En zo is er in vijf jaar dus veel en tegelijkertijd weinig veranderd. Skulls ‘N’ Dust is het vierde aardige album op rij van IXXI, maar liefhebbers van de combinatie black metal en rockinvloeden weten dat er genoeg beter werk te vinden is. Zo slaagt een band als Vreid er bijvoorbeeld beter in om beide genres samen te voegen tot een smeuïg en groovend geheel. IXXI moet het van momentopnames hebben, maar of dat voldoende is om op te vallen, is nog maar de vraag.

1. Skulls ‘N’ Dust
2. Warmonger
3. G.P.S.D.
4. Soiled Soul
5. Necrocracy
6. Original Sin
7. 21st Century Regicide
8. Bounded By Blood
9. B

Score: 72 / 100

Toegevoegd: 9 juni 2014

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2023 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.