Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • 30 januari:
  • Deathstars
  • 2 februari:
  • Deathstars
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • 3 februari:
  • Deathstars
  • Halestorm
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • Arve Heimdal (Crest Of Darkness) - 51
  • Dan Spitz (Anthrax) - 59
  • Donald Tardy (Obituary) - 52
  • Ilya "Alan" Piyaev (Psilocybe Larvae) - 50
  • Matt Devries (Chimaira) - 45

• Geoff Nicholls (Black Sabbath) - 2017

IXXI - IXXI
Jaar van release: 2007
Label: THR Sweden
IXXI - IXXI
Hoewel de term ‘supergroep’ te pas, maar vooral te onpas wordt gebruikt, mag IXXI toch wel als een opmerkelijk collectief bestempeld worden. In de line-up vinden we leden van Ondskapt, Lifelover en Zavorash, waardoor de verwachtingen toch redelijk hooggespannen zijn voor dit debuutalbum. Als het nummer Ancient Spirits Are – dat als preview track te downloaden viel – dan ook nog eens ronduit geweldig is, worden die verwachtingen alleen nog maar hoger.

In de praktijk kan zo’n album dan ook bijna alleen maar tegenvallen en helaas is dat bij IXXI ook een beetje het geval. Hoewel het album zeker niet slecht klinkt, is het met name de wisselende kwaliteit tussen de nummers die de band parten speelt. Zo klinkt het eerder genoemde Ancient Spirits Are dankzij de geweldige ‘black ‘n’ roll’ groove buitengewoon gedreven, terwijl het hierop volgende Investigating The Horrific weer erg teleurstellend klinkt, met name door de nogal belachelijke cleane zang die sporadisch ingezet wordt. Ook de gothic/ industrial-achtige electro-afsluiter Sectarian Trance zal niet bij iedereen in goede aarde vallen, hoewel ik dat persoonlijk dan weer een lekkere en gedurfde afsluiter vind.

Wat verder goed is gedaan, zijn de samples rondom de gebeurtenissen van 09/11, waarnaar de titel natuurlijk een duidelijke verwijzing is. Zo horen we Bush zeggen dat ‘de wereld niet langer een veilige plek is’, waarop de band dat op een instrumentale manier beaamt. Ook de productie van het album is prima verzorgd: rauw, maar toch duidelijk. Al met al levert IXXI dus een heel behoorlijk debuutalbum af, dat voor iedere beginnende band een mooie start zou zijn, maar dat gezien de ervaren mensen die hierbij betrokken zijn nu tóch ietwat tegenvalt.

1. Intro
2. Rewards of Ignorant Wrath
3. The Holy Message of Aum