• Peter "Pepe" Lyse Hansen (Hatesphere) - 43
  • Robert Palmer (The Power Station)† - 73
  • Rod Evans (Deep Purple) - 75

Kreator - Dying Alive (dvd)
Jaar van release: 2013

Kreator - Dying Alive (dvd)

Kreator, de grootmeesters van de Duitse thrashmetal, presenteerde in 2012 een fenomenaal nieuw album Phantom Antichrist, en daar hoorde natuurlijk ook een tour bij. Aangezien het alweer tien jaar geleden is dat de band een livedvd had uitgebracht met recent materiaal, werd het daar ook weer tijd voor. Een betere plaats om daar opnames voor te maken dan tijdens een show in de Turbinenhalle te Oberhausen nabij hun thuisplaats Essen is haast ondenkbaar. Dying Alive is het resultaat, en zal verkrijgbaar zijn in diverse formats, waaronder dvd/blu-ray/cd-combinaties, alsook versies bestaande uit alleen cd of lp.

Zoals je kunt verwachten van een band die al zolang in het vak zit, is de uitvoering van de oude en nieuwe nummers dik in orde. Het meest recente werk, maar ook het materiaal van bijvoorbeeld Hordes Of Chaos past moeiteloos tussen de klassiekers uit de jaren tachtig zoals Extreme Aggression en People Of The Lie. De zang van Mille Petroza is scherp en snerpend en de gitaren en ritmesectie zijn heerlijk strak. Het is overduidelijk dat er een fantastische sfeer hing in de Turbinenhalle. Het publiek reageert enthousiast, zingt mee, vormt pits en een heuse wall of death. Het is daar een dolle boel geweest en dat feestje is vastgelegd met 24 camera’s.

Dat klinkt als overdaad, en wanneer je het eindproduct bekijkt, is dat ook wel een beetje het geval. Soms wisselen de camerastandpunten elkaar erg snel af; de camera’s op de gitaarhalzen zijn bijvoorbeeld aardig, maar voegen bar weinig toe. De schuddende camera in het publiek is eveneens verspilde moeite. Op die paar minpunten na, levert dit Dying Alive een mooi plaatje op van waar Kreator nu staat als band. Het beeldmateriaal is, op de incidentele behoefte om zoveel mogelijk camerastandpunten in een minuut te duwen na, erg goed, en het geluid uitstekend. Als extraatje bevat de dvd nog een documentaire over de opnames en wat videoclips. Kortom, een fijne liveschijf en een mooie toevoeging aan het omvangrijke oeuvre van Kreator.

1. Intro: Mars Mantra
2. Phantom Antichrist
3. From Flood To Fire