• John Evan (Jethro Tull) - 76
  • Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Magister Templi - Lucifer Leviathan Logos
Jaar van release: 2013
Label: Cruz Del Sur Music
Vorig jaar was de EP Iao Sabao! een aangename verrassing voor liefhebbers van authentieke doom en heavy metal. Deze eerste telg in de discografie van het Noorse Magister Templi werd zelfs beloond met een ‘band van de week’-notering door hun gerespecteerde landgenoot Fenriz. Toch bleef grotere bekendheid voor Magister Templi uit. Noorwegen was met zijn talloze black- en progressieve metalbands niet een land dat bekend stond als voedingsbodem voor traditioneel metaal. Anderzijds juist een reden om internationaal op te vallen. Kunnen deze Noren met hun eerste LP Lucifer Leviathan Logos nu wel een plaats verwerven in het in het overvolle theater van doom, (retro-) heavy metal en occult rock?

Ja! Dit debuutalbum is bijzonder sfeervol en zinderend. Geen enkel moment van verveling. De bandleden van Magister Templi gebruiken valse identiteiten en blijven anoniem. Mede door de professionaliteit van zowel de instrumentale als vocale secties krijg je zo bijna het idee dat het hier gaat om een verzameling van bekende metalmuzikanten. Vooral zanger Abraxas d’Ruckus, die klinkt als een legendarische, maar in obscuriteit gehulde doomvocalist. Door de organische, warme productie zou je ook denken dat deze plaat de jaren tachtig is opgenomen. Het geluid is helder genoeg, maar ontbeerd gelukkig de scherpte die veel moderne producties kenmerkt.

Zo ontstaat al snel de indruk dat Lucifer Leviathan Logos een vergeten album is uit de hoogtijdagen van bands als Candlemass, Mercyful Fate en Trouble. De composities onderstrepen dat nog maar eens. Ieder nummer is pakkend, maar ook goed te onderscheiden van elkaar dankzij unieke momenten. Net zoals de composities op de klassiekers van voorheen. Neem bijvoorbeeld de onheilspellende instrumentale intro en het naargeestige refrein van The Innsmouth Look. En bijvoorbeeld de bombastische zanglijnen in Leviathan en Master Of The Temple. Het absolute hoogtepunt is VITRIOL met zijn dromerige, kabbelende opbouw.

De indruk is al gewekt dat Magister Templi geen pure doom maakt. Het zijn de epische en meer traditionele elementen die deze debuutplaat bijzonder onderhoudend maken. Bijvoorbeeld in de vorm van opzwepende versnellingen (met daarin een grote rol voor drummer Grimmdun) en meeslepende solo’s uit de school van Pentagram, Pagan Altar en het eveneens Noorse Lamented Souls. Ondanks die overeenkomsten klinkt Magister Templi nooit als een kopie of een combinatie van oudere bands. Het lijkt er meer op dat de Noren sinds 1987 ingevroren waren en nu weer tot leven zijn gewekt.

Heeft de laatste plaat van Ghost je teleurgesteld en kijk je reikhalzend uit naar nieuwe albums van In Solitude en Pagan Altar? Geen nood: haal meteen Lucifer Leviathan Logos in huis. Maar dit Noorse debuutalbum is meer dan vervanging alleen. We hebben hier te maken met een van de beste, sfeervolste en authentiekste platen op het gebied van traditionele metal sinds de eeuwwisseling. Een klassieker in spe. Magister Templi katapulteert zich in één keer naar de voorhoede van nieuwe doom, heavy metal en occult rock bands.

1. Master Of The Temple
2. Lucifer
3. The Innsmouth Look