Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • 30 januari:
  • Deathstars
  • 2 februari:
  • Deathstars
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • 3 februari:
  • Deathstars
  • Halestorm
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • Arve Heimdal (Crest Of Darkness) - 51
  • Dan Spitz (Anthrax) - 59
  • Donald Tardy (Obituary) - 52
  • Ilya "Alan" Piyaev (Psilocybe Larvae) - 50
  • Matt Devries (Chimaira) - 45

• Geoff Nicholls (Black Sabbath) - 2017

Magister Templi - Into Duat
Label: Cruz Del Sur Music
Magister Templi - Into Duat
Collega Kees was twee jaar geleden vol lof over het debuutalbum van Magister Templi. Hij sprak al voorzichtig over ‘internationaal opvallen’ en ‘de voorhoede van nieuwe doom, heavy metal en occult rock bands’. Zo ver is het helaas nog niet gekomen. Dit wereldje mag gerust wat star genoemd worden en daarom hebben deze Noren zich herpakt en een tweede plaat gemaakt.

Dat Magister Templi nog geen volle zalen trekt, mag gerust vreemd gevonden worden. Binnenkort volgt de nieuwe testcase, waarin de band met Christian Mistress door Europa trekt. Als het geen succes wordt, dan ligt het in elk geval niet aan hen. Magister Templi brengt een conceptalbum uit over het Egyptische pantheon, wat spectaculair bezongen wordt door Abraxas d'Ruckus. Into Duat mag zich rustig tussen de andere doompareltjes als Sorcerers In The Shadow Of The Inverted Cross en Crypt Sermons Out Of The Garden van dit jaar scharen. Het wordt een spannende strijd om wie er met de trofee vandoor gaat.

Misschien lezen er wel liefhebbers van de oude Iron Maiden en Mercyful Fate mee. Degenen die snakken naar klassiekers als Piece Of Mind of Don’t Break The Oath. Into Duat haalt dat niveau net niet, maar roept wel herinneringen op aan die tijden. Alle acht songs zijn groots in hun opzet. Ze bestaan uit machtige riffs, pakkende zang- en melodielijnen en worden door een fantastische frontman gezongen. Het totaalplaatje van Magister Templi klopt. De ene track is nog beter dan de ander. Mijn favoriet is Osiris vanwege het ongelooflijk slimme refrein. Of neem neem afsluiter Destruction dat in het rustige tussenstuk doet denken aan The Rime Of The Ancient Mariner. Denk er alleen om dat de kracht van Into Duat niet zozeer schuilt in de pakkende liedjes, maar toch eerder de sfeer.

Ik verwacht geen wereldheerschappij voor Magister Templi, maar ik hoop voor deze Noren dat Into Duat hen meer erkenning geeft. Dit is de tweede topplaat op rij en in tijden waarin zeer talentvolle bands vooral een uitzondering zijn, is dat vrij bijzonder. Zoals ik in de review van Christian Mistress al vermeldde: ga het vooral zien. Je zult er geen spijt van krijgen.

1. Creation
2. The Lord Of The Morning
3. Osiris