• Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Pagan Altar - Judgement Of The Dead (re-release)
Jaar van release: 2012
Label: Cruz Del Sur Music
Zolang Pagan Altar niets loslaat omtrent het nog te verschijnen Never Quite Dead, kunnen we roepen, smeken en gillen wat we willen, maar niets zal het proces versnellen. Tot die tijd zullen we het toch moeten doen met het reeds bestaande materiaal. De platen van Pagan Altar zijn nooit goed verkrijgbaar geweest en of dat echt gaat veranderen is nog maar de vraag. De band zal namelijk altijd underground blijven.

Dat er labels zijn zoals Cruz Del Sur en Shadow Kingdom Records die oude platen van Pagan Altar opnieuw uitbrengen, is op z’n minst bewonderenswaardig te noemen. Onder de liefhebbers van traditionele doom metal en NWOBHM neemt Pagan Altar een speciaal plaatsje in en zo heel gek is dat niet. Mits je de ultranasale zang kan waarderen, valt er veel van hun muziek te genieten. Alle platen krijgen hoge scores toebedeeld en ik kan weinig anders doen dan me nederig aansluiten bij dat rijtje.

Deze (re)release heet dan wel Judgement Of The Dead, maar in feite is de plaat beter bekend als Volume 1. Die is alweer van 1998, terwijl de opnames op hun beurt dateren van 1982. Het is dan ook klassieke metal dat je hier voorgeschoteld krijgt. Drie songs zouden inmiddels bekend moeten zijn, want Judgement Of The Dead, The Black Mass en Reincarnation staan ook op The Time Lord EP die ik laatst nog besprak. Stuk voor stuk goede songs, maar ook de andere mogen er zeker wezen.

Als je geen moeite hebt met de zangstijl van Terry Jones, zul je ontdekken dat Pagan Altar erg sfeervolle metal maakt. De heren hebben een neusje voor pakkende riffs en zetten, mede door karige productie, een goede sfeer neer. De muziek is in feite vrij simpel. Er wordt weliswaar veel gesoleerd op de gitaren, maar dat ligt eerder prettig in het gehoor dan dat je er versteld van staat. Van alle antieke doom metalbands is en blijft Pagan Altar er een met een eigen gezicht. De band heeft gewoon een goed gevoel voor melodie en afwisseling. Het is door die elementen dat Judgement Of The Dead een plaat is die heerlijk in het gehoor ligt.

1. Pagan Altar
2. In The Wake Of Armadeus
3. Judgement Of The Dead