Pagan Altar - The Time Lord EP (re-release)
Jaar van release: 2012
Label: Cruz Del Sur Music
Onder de liefhebbers van (oude) doom metal is Pagan Altar bijzonder populair, terwijl de rest van de metalgemeenschap er nooit van gehoord heeft. De drie cd’s die de band heeft uitgebracht zijn erg in trek bij de fans van het genre en we kunnen hier dan ook met recht spreken van een kleine legende. Aanvankelijk sprong ik dan ook een gat in de lucht bij het zien van het nieuwe artwork, maar in feite blijkt het hier te gaan om een rerelease van The Time Lord EP die door I Hate Records in 2004 en 2006 in oplages van 500 stuks op vinyl zijn uitgebracht. Het betekent dus dat er dit jaar eindelijk een release op cd komt, waarvoor verschillende labels op verschillende data zijn.

Er moet wel een kritische noot geplaatst worden. Die is niet gericht aan het feit dat dit oud materiaal betreft. The Time Lord EP bestaat uit een aantal demo-opnames uit 1977-78 en daarmee uit het prille begin van de band. De kwaliteit wisselt enorm, maar over het algemeen is het best luisterbaar. Het minpunt van deze EP is dat drie van de vijf tracks de kenners bekend voor zullen komen. Judgement Of The Dead, The Black Mass en Reincarnation zijn (in betere versies) uitgebracht op Volume 1 uit 1998. De echte meerwaarde zit ‘m in de titeltrack, die echt heerlijk wegluistert. Een sterk nummer dat ook best op het debuut had mogen staan. Het is trouwens ook opvallend dat de heren eens kiezen voor een heel ander onderwerp. Normaliter zingt Pagan Altar over magie en het occulte. The Time Lord is een rechtstreekse verwijzing naar de legendarische tv-serie Doctor Who van de BBC.Highway Cavalier is overigens geen interessante song. The Time Lord en de laatste drie nummers daarentegen zijn dat wel met sterke riffs en een goede opbouw.

Waar het uiteindelijk om draait is dat je met The Time Lord wel lekker kan genieten van een lekker potje (proto)doom metal. Pagan Altar is de retroband bij uitstek. Belangrijke voorwaarde is wel dat je de stem van Terry Jones (niet van Monty Python) moet trekken. Zelfs Ozzy zingt niet zo nasaal en zeurderig als Terry. De songs zitten verder goed in elkaar. Fans van de band kunnen dit blind aanschaffen, want The Time Lord is een leuk werkje. Wie een eerste kennismaking zoekt met Pagan Altar, raad ik aan te beginnen met de reguliere albums.

1. Highway Cavalier
2. The Time Lord
3. Judgement Of The Dead