20-09-2020

Mad Max - Another Night Of Passion
Jaar van release: 2012
Label: SPV
Mad Max - Another Night Of Passion
Mad Max is een band uit Münster die al sinds 1982 bezig is met muziek maken. Dat lukt vrij aardig want de band stond zelfs op de rand van een Amerikaanse deal in 1987 maar de toenmalige platenmaatschappij stak daar een stokje voor. Kortom, verder dan gastrollen op tournees met onder andere Yngwie Malmsteen, Alice Cooper en Deep Purple kwam de band niet en modderde tegen wil en dank voort in het marginale circuit.

In de originele bezetting van 1987 (toen de cd Night Of Passion verscheen) werd er een volledig nieuw album opgenomen, onder de vlag van maatschappij SPV, in de hoop dat men hiermee nu eens ergens over de oceaan zou doorbreken. Volgens gitarist Jürgen Breforth had dit album makkelijk de opvolger van zijn bijna-naamgenoot kunnen zijn. Er zijn geen concessies gedaan aan de stijl, dat wil zeggen geen ballads, geen keyboards, alles lekker puur 1987.

Dan de muziek zelf. In een mix van stijlen (ik hoor invloeden van Def Leppard en Gotthard) wordt een zeer aardige cd neergezet zonder echte uitschieters, met uiteraard Michael Voss op zang. Zijn stem heeft mij nooit echt geboeid en het verbaasde me dat zijn gastrol op het laatste album van Michael Schenker zo veel bijval kreeg. Maar nu de band de 'christian metal' een beetje overboord heeft gezet klinkt het in ieder geval al een stukje aangenamer.

De productie van Voss is zeer in orde en als je wel wat hebt met de aloude tachtiger jaren hardrock dan is dit een zeer aardig album geworden. Alleen werken de tijdsgeest en de veranderende smaken en voorkeuren in de rock- en metalwereld niet echt mee voor Mad Max om overzee potten te kunnen breken. Ach...zu Hause ist doch alles schöner. De tour met Axel Rudi Pell afgelopen voorjaar krijgt vanaf oktober dit jaar een vervolg. Een leuk affiche voor een prettig rockavondje. Liefhebbers van livemateriaal moeten voor de digipackversie gaan, deze bevat een liveoptreden in Berlijn.

1. Rocklahoma
2. 40 Rock
3. Metal Edge