17-06-2021

Paragon - The Dark Legacy
Jaar van release: 2003
Label: Remedy Records
Met veel lawaai en ophef wordt deze cd gepresenteerd. Deze vrij bekende powermetalband (stijl Iron Savior/Freedom call) verkocht van hun vorige cd meer dan 10.000 exemplaren, ze speelden in Europa in het voorprogramma van Gamma Ray en dit cd'tje zou de groep nog groter moeten maken. Qua vorm is inderdaad alles zeer goed. Mooi artwork (wel cliché power metal) en de productie is wederom perfect geregeld door meneer Piet Sielck (bekend van Iron Savior en van tal van metalproducties). Deze cd zal wellicht ook weer 10/10 halen in de Rock Hard en 7/7 in de MetalHammer. Maar dat zijn Duitse magazines. Want ondanks allemaal die ophef vind ik het maar een middelmatig powermetal album.

Waarom ik dit album middelmatig vind is vrij duidelijk te expliceren; de teksten zijn waardeloos (ik neem niet eens de moeite om ze één keer te lezen, titels als 'Eye of the storm' en 'Burn in hell' zeggen genoeg), de muziek zit goed in elkaar maar de riffs heb ik al honderd keer (luister maar eens naar Breaking Glass waar een volledige Iron Maiden riff is gestolen!!) eerder gehoord. De zanger is zeker niet slecht (een mengeling van Piet Sielck, Udo en een hogere powermetaltenor) maar is ook geen topzanger. De nummers zijn ook erg cliché qua opbouw.

De echte naiefe powermetalfreak vindt dit natuurlijk wel erg geweldig. En dit album zal zeker weer 10000 stuks verkopen in Duitsland, maar ik vind het maar een middenmotertje. En kan deze cd dan ook aan niemand echt aanraden. De echte liefhebber kan ook de digipak kopen met het bonusnummer 'Into the black' (niet erg speciaal) en er verschijnt ook een picture disc single van het nummer 'Eye of the storm'. Conclusie: leuk om eens te draaien op een zomerse dag zoals deze, maar echt veel zal dit niet meer in mijn cd lade te vinden zijn. Nu zal ik de laatste Kamelot ('Epica') nog eens draaien. Dat is tenminste een powermetalalbum dat afwisselend is, een topzanger heeft en goede teksten. Dit schijfje is alleen leuk voor Duitsers.

1. The legacy
2. Mirror of fate
3. Breaking glass