• Robert Palmer (The Power Station)† - 73
  • Rod Evans (Deep Purple) - 75

Kiuas - Lustdriven
Jaar van release: 2010
Label: Spinefarm Records
Kiuas - Lustdriven
Het Finse Kiuas is een van de vele bandjes die een aantal jaren geleden op de enorme populariteit van Children Of Bodom probeerden mee te liften. Hoewel de band al vanaf het debuutalbum The Spirit Of Ukko veel meer richting power metal georiënteerd was dan bands als Norther en Kalmah, heeft die ontwikkeling zich in de loop der jaren nog verder doorgezet. Met Lustdriven is de band alweer aan album nummer vier toe. De stijl valt inmiddels als vrij typische neoklassieke power metal te omschrijven, met slechts heel sporadisch een licht agressief randje.

Zoals gebruikelijk bij Finse bands, beheersen de bandleden hun instrumenten uitstekend en is de productie loepzuiver. Er wordt hier en daar behoorlijk lekker gesoleerd en het geluid is vol en krachtig. De keyboards liggen precies goed in de mix en zijn niet té storend aanwezig, waardoor nummers als Kiuassault, Cry Little Angel en The Visionary met hun pakkende refreinen prima in het gehoor liggen. Toch weet Kiuas met Lustdriven niet volledig te overtuigen. Technisch gezien mag het dan allemaal uitstekend in elkaar zitten, maar de meeste nummers zitten niet goed genoeg in elkaar om écht te blijven hangen (met als enige positieve uitzondering het op sterke melodielijnen opgebouwde The Quickening). Verder luistert het allemaal heerlijk weg, maar daar blijft het ook wel een beetje bij.

Ik blijf van mening dat de kwaliteit van een power metalband voor een groot deel af te meten valt aan het niveau van de (onvermijdelijke) ballad. Dan pas kan een band zich niet meer verhullen achter technische hoogstandjes, maar komt het op de kwaliteit van het songwriterschap aan. Weinig bands blijven op zo’n moment overeind. Kiuas doet het wat dat betreft precies hetzelfde als op de rest van het album: aardig. Met de ballad Lights Are Many valt de band zeker niet door de mand, maar het is toch ook niet bepaald een nummer dat het kippenvel op je armen laat springen.

Lustdriven is voor de liefhebbers van het genre absoluut geen miskoop. De band klinkt groots en de nummers klinken stuk voor stuk prima, maar ontberen de kracht en identiteit om van Lustdriven een echt memorabel album te maken. Een aardig plaatje dus, maar gezien de enorme hoeveelheid cd’s in dit genre ook zeker geen verplichte aanschaf.

1. Kiuassault
2. Cry Little Angel
3. Of Love, Lust And Human Nature