• Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Kingsbane - Demos
Jaar van release: 2010
Label: Stormspell Records
Kingsbane - Demos
Oudere liefhebbers vertoeven vast nog wel eens op zolder om daar te speuren naar vergeten demo's en tapes uit het tapetrader circuit van de jaren tachtig. Soms kom je dan muziek tegen die ook vandaag de dag nog geweldig klinkt. Stormspell Records brengt wel eens wat nieuws uit, maar kennelijk is er ook daar sprake van deze hobby, want deze Demos cd van Kingsbane bestaat weer volledig uit opgepoetste demo's. Ik was al even bang dat de krenten nu wel uit de pap waren, maar dit album is één van de betere releases van het Amerikaanse label.

Fans van traditionele metal die al wat langer meedraaien hebben vast wel eens gehoord van de band In The Name. In 1995 bracht die band een titelloos album uit, waar ondanks de fantastische muziek weinig aandacht voor bestond. Kingsbane is eigenlijk niets meer dan die band onder een andere naam. Op deze release treffen we zowel de demo van die groep aan, als een demo die een aantal jaren later onder de bandnaam Seven Years werd uitgebracht. Wat valt er te verwachten van een band die in de jaren negentig geen potjes wist te breken? Veel, heel veel. Prachtige complexe US power metal met tal van progressieve wendingen, geniaal hoge zang en schitterende melodielijnen waar ook een bandje met de naam Fates Warning patent op had.

Ik hoef alleen maar te denken aan het nummer Lost In Time en ik krijg al kippenvel. Dit nummer zit zo speels en ingenieus in elkaar, dat er geen speld tussen te krijgen is. Weergaloos gezongen door Fabien Madeleine, technisch indrukwekkend vol gespeeld door de muzikanten en bovendien van begin tot einde kloppend als compositie. Songs als Gypsy's Way en het magnifieke Rite Of Passage (met John Arch-achtige zanglijnen) zitten al even prachtig in elkaar en steunen op machtige melodieën en functionele technische uitstapjes. Fris geremasterd uiteraard, zoals we inmiddels gewend zijn. Nog een overeenkomst met Fates Warning is de losse drumstijl van Dan Russell. Hoewel Mark Zonder wellicht de erkende virtuoos is, mogen we ook de capaciteiten van deze trommelaar niet uitvlakken. Losjes en jazzy, maar ook rechttoe rechtaan weet deze man te overtuigen. Hij geeft een song als Dreamscape kracht door zijn subtiele roffeltjes en vlekkeloos uitgevoerde tempowisselingen.

De kracht van deze band schuilt vooral in subitiliteiten. Er komen voldoende technisch interessante momenten voorbij, maar evenals bij een groep als Wicked Maraya kiest Kingsbane (of Seven Years) regelmatig voor een functionele inkleuring, waardoor men nergens op nodeloos gepiel te betrappen is. Wanneer je liefhebber bent van vooruitstrevende groepen als Fates Warning, Queensrÿche, Psyco Drama en een al net zo vergeten (en eveneens Canadese) band als Zions Abyss, dan voorziet Kingsbane perfect in de behoefte. Spoor dan vooral ook het album van In The Name eens op, een schijf waarop alles nog net even wat moderner en volwassener klinkt. Wat mij betreft is deze democompilatie wederom een schot in de roos. Liefhebbers van intelligente en progressieve US power metal die nog enkel stoffige tapes op zolder draaien, kom naar beneden en sla je slag!

1. The Wages Of Sin
2. Lost In Time
3. Dreamscape